دیدار و گفتگو با دکتر گلبرگ باشی

 

یکصد و چهل و هفتمین نشست از سلسله نشست های صبح پنجشنبه مجله بخارا اختصاص دارد به دیدار وگفتگو با دکتر گلبرگ باشی که درساعت نه صبح پنجشنبه بیست و سوم ۱۳۹۷در خانه گفتمان شهر (وارطان ) برگزار می شود.
گلبرگِ باشی در اهواز در خانواده ای دوستدار هنر و کتاب متولد شد. او از کودکی تحت تاثیر سنت قوی ادبیات کودکان و داستانهایی قرار گرفت که از سوی کانون پرورش فکری کودکان در ایران منتشر می شد. زندگى كودكى او در خوزستان و سپس در شيراز همزمان با جنگ‌ تحمیلی و حمله صدام حسین به ایران بود. تجربیات وی در طی این دوران در نوع دیدگاه و تلقی او از ادبيات كودكان تاثیر گذاشت.
در سال ٢٠١٦ گلبرگ باشى نامزدِ جايزه “زنان اعجوبه” در صنعت اسباب بازىِ كودكان در بخش طراح و مخترع، جهتِ پيشبرد تربيت و تعليم و توانمندسازی و ارتقاء مهارتهای كودكانِ فارسى و عرب زبان از طريق بازى شد. اين جايزه برای تولید مواد آموزشی با دوام در قالب مکعب های چوبیِ فارسی و عربی با همکاری آقای کوروش بیگ پور به او تعلق گرفت.
اولين كتاب كودكان او “ف مثل فلسطين: كتاب الفباى فلسطين” در سال ٢٠١٧ به زبان انگليسى چاپ شد و با استقبال چشمگیری مواجه شد. علاوه بر كتاب “نجات ماهى: يك قصه نوروزى،” كتاب “با اعداد از درخت زيتون بالا برويم: يک قصه در مورد فلسطين براى آموزش شمارش اعداد به كودكان” از وی در 2019 زیر چاپ است. مجموعه كتابهاى آموزشى تصويرى او در مورد فلسطين و کشورهای غرب اسیا در حال تدوین است.
گلبرگِ باشی، به رغم آنکه در دبستان در ایران از درس انشاء گریزان بود و در دوران کودکی قصد نداشت نویسنده شود، امروز اما با اشتیاق در نوشتن کتاب کودکان‌فعالیت دارد.
گلبرگ باشى مدرك دکتراى خود را در رشته مطالعات زنان و تاریخ ایران از دانشگاه کلمبیا در نیویورک در سال ۲۰۱۰ دریافت کرد. او هنوز نقاشی، عکس، سفال گری، سفر و گردش در موزه ها و جمع آوری صدف را ادامه می دهد.
خانه گفتمان شهر (وارطان). میدان فلسطین . خیابان طالقانی . ضلع جنوبی طالقانی . پلاک ۵۱۴.