شب یخچال‌های ایران

شب یخچال‌های ایران

یخچال‌ها در گذشته‌ای نه‌چندان‌دور در بسیاری از شهرها و روستاهای ایران بناهای شناخته‌شده‌ای بودند که یخ را در زمستان در آنها ذخیره می‌کردند تا از خنکای آن در تابستان بهره‎مند شوند. شاید حفظ آخرین نشانه‌ها از این عنصر معماری بومی دشوار باشد، اما همینگ یورگنسن نویسنده کتاب «یخچال‌های ایران»، با پیمودن بیش از بیست‌هزار کیلومتر در حاشیه‌ی بیابان‌های مرکزی ایران، کوشیده است به صورت مستند به ثبت آثار باقی‌مانده‌ی یخچال‌ها بپردازد. او یخچال‌ها را طبقه‌بندی کرده و به توصیف و تحلیل دقیق نما، ساختار، مصالح، روش‌های ساخت، و تزیینات آنها پرداخته است. او همچنین پیشینه، نحوه‌ی کار و شیوه‌ی حفاظت از یخچال‌ها را بررسی کرده است.

در سال 2012 م نسخه‌ی انگلیسی کتاب «یخچال‌های ایران» بر پایه‌ی پژوهش‌های میدانی و رساله‌ی دکترای یورگنسن در دانشگاه کپنهاک، به همت انتشارات مزدا در کالیفرنیا به چاپ رسید. این کتاب نخستین بررسی جامعی است که درباره‌ی یخچال‌های ایران انجام شده است و تألیف آن سبب شد که شمار یخچال‌های ثبت‌شده در ایران به سه برابر افزایش یابد. نسخه‌ی انگلیسی کتاب «یخچال‌های ایران» برنده‌ی جوایز فارابی و کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شده است. ترجمه‌ی این کتاب با اجازه‌ی ناشر در سال 1394 به همت مرکز دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی صورت گرفت و سرانجام در 1397 نشر رایزن کتاب را منتشر ساخت.

مراسم رونمایی از نسخه‌ی فارسی کتاب «یخچال‌های ایران» در ساعت پنج بعدازظهر دوشنبه ششم اسفند 1397 برگزار خواهد شد و گلاره مرادی (مترجم کتاب)، همینگ یورگنسن (نویسنده)، حسن فاضلی نشلی (استاد باستان‌شناسی دانشگاه تهران) و علی دهباشی (سردبیر مجله‌ی بخارا) در این مراسم سخنرانی خواهند کرد؛ همچنین فیلم مستند کوتاهی در مورد یخچال‌های ایران نمایش داده خواهد شد.

خانه‌ی گفتمان شهر. میدان فلسطین. خیابان طالقانی غربی. ضلع جنوبی خیابان طالقانی. پلاک 514.