شب حمید مصدق

 

چهارصد و سومین شب از شبهای بخارا در ساعت پنج بعدازظهر دوشنبه پنجم اذر ۱۳۹۷ اختصاص یافته است به یاد حمید مصدق، به مناسبت بیستمین سالگرد خاموشی این شاعر نامدار معاصر .
حمید مصدق، از تاثیرگذار‌ترین شاعران معاصر ایران است که شعرش در بین مردم ایران قبول عام یافته و کلامش همچنان در بین لایه‌های گوناگون فارسی‌زبانان حضور آشکار دارد.
او در دهم بهمن‌ماه 1318 در شهرضا به دنیا آمد، سالهای کودکی و نوجوانی خود را در اصفهان گذراند، در دبیرستان ادب آن شهر درس خواند و با نامدارانی چون منوچهر بدیعی، هوشنگ گلشیری، محمد حقوقی و بهران صادقی از دوران دبیرستان آشنا و دوست بود و حشر و نشر خود را تا پایان عمر با آنان ادامه داد. وقتی در سال 1339 به تهران آمد، وارد دانشکدۀ حقوق دانشگاه تهران شد و از زمان تحصیل در دانشکدۀ حقوق به خاطر روحیۀ خاصی که داشت مرکز ثقل دوستان اهل ادب خود شد و این روحیه را تا آخر عمر حفظ کرد و خانۀ او در کوی نویسندگان همواره محل تجمع و بحث و فحص شاعران و نویسندگان ایران بود.
حمید مصدق در دانشکدۀ حقوق دانشگاه تهران در رشتۀ بازرگانی درس خواند و سپس وارد رشتۀ حقوق قضایی شد. وی هم‌چنین دورۀ دکترای حقوق در دانشگاه تهران تحت نظر استاد راهنمایش دکتر جواد واحدی اما به علت همزمان شدن با انقلاب اسلامی فرصت دفاع از تز خود را که موضوعش «ورشکستگی» در حقوق تجارت بود به دست نیاورد.
وی پس از دریافت پروانۀ وکالت از کانون وکلای تهران در دوره‌های بعدی زندگی همواره به وکالت پرداخت و در عین حال به تدریس در دانشگاه علامه طباطبایی که عضو هیأت علمی آن بود، اشتغال ورزید. اما به غیر از این دانشگاه، در دانشگاه‌های دیگر نیز از جمله در دانشگاه اصفهان، بیرجند و شهید بهشتی تدریس می‌کرد و ارتباط گرم و دوستانه‌اش با دانشجویان زبانزد بود.
حمید مصدق به غیر از دفترهای مختلف شعر، در کار آکادمیک خود تالیفی در حقوق مدنی و تجارت دارد و همچنین کتابی به عنوان مقدمه‌ای بر روش تحقیق نوشته اما نام او بیشتر با کتابهای شعرش ماندگار شده است. منظومه‌ها و دفترهای انتشار‌یافتۀ او به ترتیب عبارتند از درفش کاویان 1341، آبی خاکستری سیاه 1343، در رهگذار باد 1348، از جدایی‌ها 1358، سالهای صبوری 1369، تا رهایی 1369 و شیر سرخ 1376. او همچنین به تصحیح و رباعیات مولانا 1360، غزلهای سعدی 1376، غزلهای حافظ (چاپ نشده). یک مجموعۀ تحقیقی به نام شکوه شعر شهریار نیز از او باقی مانده است.
در شب حمید مصدق سخنرانان : دکتر رضا ضیایی بیگدلی و دکتر نعمت احمدی به زمینه های تحصیلات و فعالیتهای حقوقی حمید مصدق خواهند پرداخت.و دکتر جواد مجابی ، دکتر صنعتی ، سیروس علی نژاد ، محمدرضاجعفری و غزل مصدق به شعر و خاطراتی از او خواهند پرداخت. همچنین بخشی ازفیلم سخنان محمدعلی سپانلو ، محمد حقوقی و مفتون امینی درباره سرودهای حمید مصدق پخش خواهد شد .
خانه اندیشمندان علوم انسانی . خیابان نجات الهی . چهارراه ورشو . تالار فردوسی.