شب محمود پاینده

 

محمود پاينده در 12 آذر 1310 در لنگرود به دنيا آمد. تحصيلات ابتدايی را پس از پنج سال به سبب بيماری كزاز، رها كرد. پس از دو سال ترك تحصيل، به کلاس درس بازگشت. در دهه ی 1320 كه سال های پر تكاپوی ملت ايران بود، با فعالان آن زمان همگام شد. شعر و شاعری را در همان سال ها با روزنامه ی “چلنگر” افراشته آغازكرد. پس از كودتای 28 مرداد 1332 ديگر بار ناگزير به ترك تحصيل و به اجبار راهی تهران شد. در سالهای 34-33 با اهل قلم در تهران آشنا گرديد. اخبار منظوم سياسی-اجتماعی پاينده در مجله ی “اميد ايران” خوانندگان بسيار داشت، اما در سال 34 ، تداوم انتشار مجله به حذف همان دو صفحه اخبار منظوم، مشروط گرديد. پاينده بعدها به ميدان پژوهش، بويژه در فرهنگ عامه، گام نهاد و با همه ی توان، سالها به گردآوری فرهنگ عامه پرداخت و شعر کمتر سرود. “فرهنگ گيل و ديلم” او حاصل 25 سال مداومت و تحقيق ميدانی، در سال 1366 كتاب سال شناخته شد.
دو منظومه ی بلند گيلكی “يه شو بوشوم روخئونه” و “ليله كوه” زندگی نامه ی او به زبان شعر است كه با ظرافت تمام، تحولات سياسی-اجتماعی عصر خود را به تصوير كشيده و به نكوهش جنگ و خونريزی پرداخته است.
پاينده در شامگاه 27 آبان 1377 در 67 سالگی در تهران درگذشت و در زادگاه خود لنگرود، به خاك سپرده شد.
شب محمود پاينده با همكاری مجله ی بخارا، نشر ايليا و بنياد موقوفات افشار در سالن همايش کانون زبان فارسی برگزار می گردد.
سخنرانان: دكتر محمد روشن، عباس خوشدل، محمد شمس لنگرودی، دکتر مريم سادات فياضی، بهروز پورجعفر، علی دهباشی
همراه با نمايش فيلم مستند “پاينده ی لنگرود” به كارگردانی آروين ايل بيگی و اجرای موسيقی با آواز امير حسين مظفری و تار فريد مظفر زاده و تكنوازی نی زمان خيری. همچنین رونمايی از منظومه ی “مهر و كين” اثر گلچين گيلانی، با خوشنویسی محمود پاينده
مکان: تهران، خیابان ولی عصر، سه‌راه زعفرانیه، خیابان عارف نسب، شماره ی 12 سالن همایش کانون زبان فارسی
زمان: ساعت پنج عصر پنجشنبه 24 آبان 97