جمشید ارجمند چشم از جهان فروبست

صبح امروز چهارشنبه 23 تیر 1395 استاد جمشید پس از طی یک دوره بیماری در بیمارستان شهدای تجریش چشم از جهان فروبست.

جمشید ارجمند در 24 دی 1318 درخیابان لاله‌زار تهران به دنیا آمد. خیلی زود در ۱۲ سالگی و در همان  آغاز دهه سی و دولت محمد مصدق به فعالیت‎های سیاسی روی آورد. بعد از کودتای 28 مرداد  با وسایل ابتدایی به چاپ اعلامیه می‌پرداخت اما فعالیت‌های سیاسی او را خیلی زود به فعالیت‌های فرهنگی کشاند و در تابستان ۱۳۳۳ کار درمجله فردوسی را زیر نظر ناصر نیرمحمدی آغاز کرد.

مرگ مادر در ۱۳۳۷ طی حادثه‌ای در جلوی چشمان‌اش و مرگ پدر در دو سال بعد زندگی مشقت‌باری را به او تحمیل کرد اما وی توانست با سخت‌کوشی بر مشکلات فایق آید و به دانشگاه برود و هم‌زمان در مجله فردوسی  و ستاره سینما به کار ترجمه و انتشار مقاله بپردازد.

در 1340 به دلیل فعالیت‌های سیاسی در لوای جبهه ملی دو بار دستگیر و در زندان قزل قلعه زندانی شد. در سال 1341 در تظاهرات دانشجویی مورد ضرب و جرح شدیدی قرار گرفت.

Arjmand2

سال 1342 سال پرباری برای ارجمند بود در این سال از دانشکده حقوق فارغ‌التحصیل شد و با روشنک کشاورز، فرزند سید محمدعلی کشاورز ازدواج کرد. تحصیل فوق‌لیسانس مدیریت اداری را آغاز کرد که البته ناتمام ماند. در همین سال در مؤسسه تحقیقات اقتصادی با سمت محقق استخدام شد که امکان تحقیق و سفر به مناطق مختلف ایران و انتشار پژوهش‌هایش در فصلنامه تحقیقات اقتصادی را برایش فراهم آورد. نخستین فرزندش در سال بعد5 مرداد 1333 به دنیا آمد که به یاد محمد مصدق نام او را «محمد» گذاشت. چهار سال بعد در آذر 1346 دخترش لیلا به دنیا آمد. در این سال‌ها هر چند دو سال را در سربازی گذراند اما به فعالیت‌های مطبوعاتی و ترجمه و تألیف و نقد سینمایی نیز پرداخت و در سال ۱۳۴۵ مجمع منتقدان فیلم در بنیانگذاری کرد و در همین سال به عنوان عضو هیئت داوران منتقدان سینمایی در جشنواره فیلم کودک و نوجوان انتخاب شد.

از استاد ارجمند نزدیک به 20 عنوان ترجمه از زبان فرانسه به فارسی به جای مانده است.

یادش گرامی باد.

 

photo_2016-07-13_12-29-21

شب امیر هوشنگ کاوسی زنده یاد جمشید ارجمند از جمله سخنرانان بود.

kavousi-2

1389 : پنجشنبه عصرها مجله بخارا میزبان اندیشمندان ، هنرمندان و استادان زبان و ادب فارسی در دفتر خود بود. استاد جمشید ارجمند نیز مهمان یکی از این پنجشنبه ها بود.

شب آندره ویدا نیز مجله بخارا از سخنرانی جمشید ارجمند بهره مند شد.

Wayda

photo_2016-07-13_12-28-31

سخنرانی استاد جمشید ارجمند در شب کارگردان بزرگ لهستانی، کریشتف کیشلوفسکی

kisholovski

و سرانجام بی گمان یکی از گفت و گوهایی که جمشید ارچمند با دوستداران هنر داشت صبح نجشنبه 20 فروردین 1394 در کتابفروشی آینده بود. یادش همواره با ماست.

arjmand EMAIL (2)