شب فرهاد فخرالدینی برگزار شد

farhad f] (3)

 

 

 

عصر سه شنبه ۲۲ دی ماه ۱۳۹۴ مجله بخارا با همکاری بنیاد فرهنگی ملت، بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار، گنجینه پژوهشی ایرج افشار و انتشارات معین شب فرهاد فخرالدینی را برگزار کرد و این مراسم با رونمایی از کتاب جدید فرهاد فخرالدینی با عنوان فرم و آفرینش موسیقی همراه بود که توسط انتشارات معین روانه بازار نشر شده است.

این مراسم را علی دهباشی با خیرمقدم به استادان موسیقی ایران زمین و حاضران آغاز کرد و درباره فرهاد فخرالدینی چنین گفت:

فرهاد فخرالدینی متولد ۲۱ اسفند ۱۳۱۶ در تبریز است موسیقی‌دان و رهبر ارکستر اهل ایران است.

پدرش محمدعلی فخرالدینی متخلص به «محزون» از شعرای آذربایجان بود که نزد مردم آن سرزمین از احترام خاصی برخوردار بود. برادر بزرگش فخرالدین فخرالدینی عکاس نامدار پرتره‌است. برادر کوچکترش فاروق فخرالدینی ضمن اشتغال به حرفه عکاسی. از ورزشکاران به نام بوده و سال‌ها سمت مربی گری تیم ملی والیبال ایران را به عهده داشته ‌است.

فخرالدینی نواختن ویلون را از کودکی آغاز کرد و تحصیلات موسیقی‌اش را در هنرستان عالی موسیقی ملی و «مؤسسه موسیقی شناسی» -که تنها برای یک دوره چهار ساله در سال‌های دهه ۴۰ در تهران بنیاد شده بود-گذراند. هنوز تحصیلاتش در هنرستان عالی به پایان نرسیده بود که از طرف حسین دهلوی (ریاست وقت هنرستان) به تدریس در آن‌جا دعوت شد. از اساتیدی که فخرالدینی نزد آن‌ها موسیقی را فراگرفته می‌توان از احمد مهاجر، ابوالحسن صبا، علی تجویدی و امانوئل ملیک اصلانیان نام برد.

علی دهباشی از سالها آهنگسازی و خلاقیت فرهاد فخرالدینی می گوید ة عکس از ژاله ستار
علی دهباشی از سالها آهنگسازی و خلاقیت فرهاد فخرالدینی می گوید ة عکس از ژاله ستار

 

او از سال ۱۳۴۷ و با شوهر آهو خانم آهنگ‌سازی فیلم را شروع کرد و تا به امروز برای بیش از ۱۵ فیلم و سریال موسیقی ساخته‌است. در سال ۱۳۵۲ همهٔ ارکسترهای موجود در سازمان رادیو تلویزیون در هم ادغام شدند و ارکستر بزرگ سازمان را به وجود آوردند. در مسابقه‌ای که برای گزینش رهبر این ارکستر برگزار شد، فخرالدینی بیشترین امتیاز را آورد و از آن سال تا سال ۱۳۵۸ سرپرستی و رهبری ارکستر رادیو و تلویزیون را بر عهده داشت.

IMG_0954

فخرالدینی در سال‌های پس از انقلاب و با دشواری‌هایی که برای کار با ارکستر و برگزاری کنسرت‌های بزرگ پیش آمد، بیشتر به موسیقی فیلم پرداخت. در این میان موسیقی او برای مجموعه‌های تلویزیونی سربداران، امام علی و بوعلی سینا با استقبال بسیار روبرو شدند. موسیقی متن مجموعه‌های تلویزیونی روزی روزگاری و کیف انگلیسی از دیگر ساخته‌های او هستند.