گفتگو و دیدار با دکتر نگین یاوری در نشر فرزان روز

 

Yavari Coverدر جلسه‎ای که در تالار اجتماعات نشر فرزان روز عصر یکشنبه 9 تیرماه 1392 با حضور دکتر داریوش شایگان، محمود دولت آبادی و عده‎ای از نویسندگان و مترجمین در رشته تاریخ و فلسفه و سردبیران نشریات ادبی برگزار شد ، دکتر نگین یاوری درباره کتاب Advice for the Sultan : Prophetic Voices and Secular Politics in Medieval Islam که قرار است ماه آینده منتشر شود صحبت کرد . در ابتدا علی دهباشی، نگین یاوری را جنین معرفی کرد :

دکتر نگین یاوری در رشته تاریخ در دانشگاه‎های جورج تاون و کلمبیا تحصیل کرده و دکترای خود را نیز با موضوع تاریخ اسلام در سده‎های میانه  از دانشگاه کلمبیا اخذ نموده است و هم اکنون به عنوان استادیار تاریخ و علوم انسانی در دانشگاه نیواسکول نیویورک به تدریس مشغول است. 
دکتر نگین یاوری به دلیل دلبستگی به فلسفه سیاسی و مذهبی در سده های میانی اسلام پژوهشهای گسترده و تألیفات فراوانی را در تاریخ نگاری اسلام در قرون میانه به انجام رسانده است . در میان کتابهای دکتر یاوری می توان به « نگرش هایی از حاشیه: مقالاتی به یاد ریچارد دبلیو بولت» چاپ دانشگاه کلمبیا برای مؤسسه مطالعات خاورمیانه و کتاب اخیر ایشان با عنوان « اندرز برای سلطان: صداهای پیامبروار و سیاست در سده‎های میانی اسلام»، چاپ هارست/دانشگاه کلمبیا اشاره کرد. 
در میان مقالات منتشر شده توسط دکتر نگین یاوری می توان از « تفسیر و اسطوره‎شناسی بنیادگرایی اسلامی » ، « مفهوم ایران در تاریخ نگاری اسلام در سده‎های میانه» ، « آینه شاهزادگان یا تالار آینه خواجه نظام الملک» و « نظام الملک در جهان اسلام» یاد کرد. 
علی دهباشی ـ عکس از آنا طالب پور
علی دهباشی ـ عکس از آنا طالب پور

سپس دکتر نگین یاوری درباره کتاب خود چنین گفت:

اندرز برای سلطان: صداهای پیامبروار و سیاست در سده‎های میانی اسلام، می‎کوشد تا به بررسی بخش‎های گوناگون و متعارض در تفکر سیاسی از قرن چهارم هجری تا امروز بپردازد. این کتاب بر آن است که بررسی مجدد این آرا و سرنوشت و اقبال آنها در دورانی طولانی‎تر ما را وامی‎دارد تا در درک خود از رابطۀ میان تاریخ مدرن و روایت‎های اخیر در تاریخ تفکر سیاسی غرب و اسلام بازنگری کنیم.

می‎توان آینه‎های اسلامی را که در قاب‎هایی تطبیقی و کاربردی جای گرفته‎اند به جهان امروز آورد و آنها را با شیوه‎های نو درک کرد. بر خلاف مطالعات معاصر که غالباً از بی‎اعتباری ادبیات ناصحانه به عنوان سند تاریخی شِکوه دارند، این کتاب استدلال می‎کند که اگر این نوع از ادبیات را با نگرشی چند جانبه و دقیق بخوانیم، درمی‎یابیم که آینه‌‎های اسلام در سده‎های میانه ( و در مجموع تاریخ‎نگاری) می‎کوشند تا ارزش‎های دنیوی همچون خرد و اعتدال را به عنوان مؤثرترین دژ در برابر بی‎ثباتی سیاسی و ملامت الهی ارتقا دهند. در حقیقت از آنجا که آینه‎ها مملو از غضب الهی‎اند، پادشاهان را تشویق می‎کنند که راه و رسم خویش را برگزینند و به این ترتیب زمینه‎ای را فراهم می‎آورند که به واسطه‎ی آن از خشونت اقبال می‎کاهند و تأثیرات حوادث و بخت و شانس را خنثی می‎کنند.

دکتر نگین یاوری و علی دهباشی ـ عکس از مجتبی سالک
دکتر نگین یاوری و علی دهباشی ـ عکس از مجتبی سالک

اندرزهایی که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته‎اند، که دامنه‎اش از « وظایف وزیر » در مصر باستان است تا « نامه تنسر » در ایران پیش از اسلام و کتاب «سِرالاسرار» و چندین اندرزنامه‎های اروپایی و  اسلامی از سده‎های دهم و یازدهم تنوع شیوه‎هایی را نشان می‎دهند که تاریخ در آنها خود را عیان می‎سازد.حقانیتی که همواره آینه‎ها در برابر امیران به نمایش می‎گذارند، درک ما را از متونی به چالش می‎کشند که در آنها به عنوان دریچه‎ای به جهان‎بینی‎ها نظر می‎کنیم و توجه ما را به شیوه‎های غیرمتعارفی جلب می‎کند که می‎توان در آنها به فحوای کلام  در متنی خاص دست پیدا کرد.

دکتر داریوش شایگان در نشست با دکتر نگین یاوری ـ عکس از آنا طالب پور
دکتر داریوش شایگان در نشست با دکتر نگین یاوری ـ عکس از آنا طالب پور

یکی دیگر از مقولات مرتبط با این پژوهش ، بررسی تفکر سیاسی در مفهوم غیراروپایی آن است . آیا می‎توان تفکر اسلامی را در اصول و موازین تاریخ روشنفکری جای داد؟ این کتاب به دنبال پاسخ به چنین پرسش‎هایی است: چگونه می‎توان تاریخ تفکر سیاسی را تئوریزه کرد و الگوی از پیش تعیین شده‎ای برای تحول تاریخی و به روز شدن اندیشه و جامعه قائل شویم.

محمود دولت آبادی در نشست نشر فرزان روز ـ عکس از مجتبی سالک
محمود دولت آبادی در نشست نشر فرزان روز ـ عکس از مجتبی سالک

در خاتمه این نشست نیز جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد.

صحنه ای از گفتکو با دکتر نگین یاوری ـ عکس از آنا طالب پور
صحنه ای از گفتکو با دکتر نگین یاوری ـ عکس از آنا طالب پور
دکتر نگین یاوری ـ عکس از مجتبی سالک
دکتر نگین یاوری ـ عکس از مجتبی سالک