کتاب قالین، گزیده‎ای از هنر قالی در مشرق زمین ، رونمایی شد.

Ghali

عصر پنجشنبه 14 اسفند 1393 ، کتاب قالین رونمایی شد. این کتاب که حاصل پژوهش چندین ساله دکتر سید طاهر صباحی است، اول بار در ایتالیا و به زبان ایتالیایی منتشر شد و اکنون زیر نظر دکتر صباحی توسط …. به فارسی ترجمه شده و کتاب گویا با چاپی نفیس آن را روانه بازار نشر کرده است. این رونمایی با همکاری کتاب گویا، مجله بخارا، دایره‏‎العمارف بزرگ اسلامی، بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار، کمیسیون ملی یونسکو در تهران ، سازمان حفظ میراث و … برگزار شد.

در ابتدای این مراسم ، علی دهباشی درباره دکتر سید طاهر صباحی چنین گفت:

” دکتر سيد طاهر صباحي تير ماه 1319 (1940) در تهران بدنيا آمد. دوران تحصيل خود را تا اخذ ديپلم از دبيرستان شرف، در همين شهر سپري کرد. در سال 1961 به ايتاليا عزيمت کرده و در دانشکده‌ي پزشکي شهر تورينو مشغول تحصيل شد. بعد از اخذ دکترا در رشته داروسازي، دو سال نيز در رشته روانشناسي تحصيل نمود. او که همزمان با تحصيل، وارد صحنه‌ي تجارت قالي شده بود، بزودي استعداد خود را در زمينه‌ي شناخت و ارزيابي انواع دستبافته‌ها بروز داده و به منبعي پاسخگو به سئوالات علاقمندان به فرش و دستبافته‌ها تبديل شد. در بهار سال 1983 پروفسور لطيف کريم اف، رئيس دانشگاه هنر باکو و رئيس دوره‌اي کنفرانس بين‌المللي فرش(ICOC) از وي براي سخنراني در اين کنفرانس دعوت نمود. حاصل اين کنفرانس براي صباحي فکر برگزاري دوره‌هاي آموزشي بود. در فاصله کمي، او اولين دوره‌ي دروس قالي شناسي را برگزار کرد، دوره‌اي که بزودي در چند شهر ديگر ايتاليا نيز به اجرا در آمد. وي سال‌هاي بسياري از زندگي خود را وقف تحقيق پيرامون قالي‌هاي شرقي و پيوند آن با وقايع تاريخي و اجتماعي نموده است، با اين هدف که قالي را به عنوان يک اثر هنري به مردم بشناساند و به آن‌ها يادآور شود که قالي، تنها يک شييء مورد استفاده‌ي روزمره نيست.

دکتر صباحي، مشاور بخش نساجي مشرق زمين در بسياري از موزه‌هاي جهان و عضو کميته علمي کنفرانس بين‌المللي فرش (ICOC) مي‌باشد. وي مؤسس و مدير کلوپ علاقمندان به قالي‌هاي شرقي (C.A.T.O) است و کنفرانس‌هايي جهت معرفي هنر قالي برگزار کرده است.

علی دهباشی ـ عکس از مجتبی سالک
علی دهباشی ـ عکس از مجتبی سالک

دکتر صباحي آثار متعددي را در زمينه‌ي‌ فرش و دستبافته‌ها به رشته‌ي تحرير در آورده که از ميان آنها مي‌توان به عناوين زير اشاره نمود: