روایت و تاریخ با حورا یاوری

yavari (1)

 

عصر سه شنبه نهم دی ماه 1393، مجله بخارا با همکاری انتشارات سخن، نشر فرهنگ معاصر و انجمن علمی تاریخ دانشگاه تهران نشستی را با دکتر حورا یاوری برگزار کرد و در این نشست حورا یاوری درباره روایت و تاریخ سخن گفت.

در ابتدای این نشست هانی مظفرنیا ، دبیر انجمن علمی تاریخ دانشجویان خیر مقدم گفت :

سلام و خیر مقدم عرض می کنم خدمت حضار ، اساتید و دانشجویان محترم.بسیار خوشحالیم که یکی از نشست های دیگر انجمن علمی دانشجویان تاریخ دانشگاه تهران اختصاص دارد به استاد ارجمند سرکار خانم دکتر حورا یاوری که با مشغله بسیار زیاد و فرصت اندک محفل ما را رونق بخشیدند. انجمن علمی تاریخ امیدوار است تا با برگذاری چنین نشست هایی بتواند بیش از پیش به غنای فرهنگ و تاریخ محافل آکادمیک بیفزاید.

سپس علی دهباشی در معرفی دکتر حورا یاوری شرحی مختصر داد:

دکتر حورا یاوری دانش آموخته دانشگاه تهران است. لیساس زبان و ادبیات انگلیسی و سپس فوق لیسانس روانشناسی خود را از همین دانشگاه گرفت. سپس تحصیلاتش را در آمریکا ادامه داد و در آنجا به آموختن ادبیات و نقد ادبی با گرایش به ادبیات داستانی معاصر ایران مشغول شد و در این رشته نیز به مدرک دکترا دست یافت.

علی دهباشی
علی دهباشی

مقالات و کتاب‎های دکتر حورا یاوری عمدتاٌ بر محور ادبیات و روانکاوری می‎گردد. کتاب روانکاوی و ادبیات/ دو متن، دو انسان ، دو جهان ( از بهرام گور تا راوی بوف کور) که نشر سخن آن را منتشر کرده ، زندگی در آینه، چاپ انتشارات نیلوفر و داستان فارسی و سرگذشت مدرنیته در ایران ، چاپ نشر سخن از جمله آثار ایشان است.

سپس دکتر یاوری به بررسی روایت و تاریخ پرداخت :

« حضور در این جلسه توفیق بزرگی است. از آقای دهباشی و مجله بخارا، از انتشارات سخن و فرهنگ معاصر و نیز انجمن علمی تاریخ دانشجویان دانشگاه تهران سپاسگزارم که این فرصت را در اختیار من گذاشتند.

گفتگوی امروز- با توجه به برگزاری برنامه در تالار باستانی پاریزی_ بر محور نقش و کنش روایت و داستان در متن تاریخی دور می زند. پرسش این است که آیا متن تاریخی رونوشتی است برابر با اصل از رویداد تاریخی، یا متنی است برگذشته از صافی ذهن و همۀ تعلقات فکری مورخ، و بنابراین پیش از آن که حرف مطلق و آخر را دربارۀ یک رویداد تاریخی زده باشد، روایتی در اختیار ما می‎گذارد و امکانی فراهم می‎کند که ما روایت‎های هم‎روزگار و مرتبط با هم را در کنار هم قرار بدهیم و از طریق سنجیدن و قیاس آنها با یکدیگر به دریافت قابل تأمل‎تر و سنجیده‎تری از رویدادهای تاریخی برسیم

دکتر حورا یاوری و علی دهباشی
دکتر حورا یاوری و علی دهباشی