پنجشنبه صبح های مجله بخارا

دیدار و گفتگو با محمد نایب‌پور

دویست و پنجاهمین نشست از سلسله جلسات صبح پنجشنبه‌های مجله بخارا اختصاص دارد به دیدار و گفتگو با دکتر محمد نایب‌پور، مترجم و استاد دانشگاه. در این نشست آقایان: سیدمهدی حسینی تقی‌آباد، زهیر صیامیان گرجی و علی دهباشی درباره محمد نایب‌پور و آثارش صحبت خواهند کرد. این نشست در ساعت ده صبح پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ در مدرسه فیلم‌سازی و پژوهش‌های سینمایی هیلاج برگزار می‌شود.

دکتر محمد نایب‌پور زادۀ هزار و سیصد و چهل و دو در تهران است. وی در سال ۱۳۵۹ پس از پایان دوره دبیرستان، وارد دانشکده افسری شد و در سال ۱۳۶۱ از این دانشکده فارغ‌التحصیل شد و مجدداً در سال ۱۳۶۴ تحصیل در دوره کارشناسی مترجمی زبان روسی را در دانشگاه تهران آغاز کرد و در سال ۱۳۶۹ مدرک مترجمی خود را از این دانشگاه اخذ کرد. محمد نایب‌پور به دلیل علاقه‌مندی به پژوهش‌های تاریخی، برای ادامه تحصیل در رشته تاریخ وارد دانشگاه شهید بهشتی شد و در سال‌ ۱۳۷۶ مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته تاریخ ایران از این دانشگاه دریافت کرد. او از همین سال به عنوان عضو هیئت علمی به دانشگاه علوم انتظامی منتقل شد و دو سال بعد از آن، تحصیل در دورۀ دکتری تاریخ را در دانشگاه شهید بهشتی آغاز کرد. وی در سال ۱۳۸۴ از رسالۀ دکتری خود با موضوع «مناسبات ایران و روسیه در عصر ناصری با تکیه بر عهدنامه آخال» دفاع کرد. وی در تمام این سال‌ها در کنار فعالیت‌های آموزشی در دانشگاه، ده‌ها عنوان کتاب، تألیف یا ترجمه کرده که ترجمه‌های او همگی از زبان روسی به فارسی است.
برخی از مهم‌ترین آثاری که او از روسی ترجمه کرده عبارتند از:
جبهه ایرانی ـ انقلاب جهانی: اسنادی از تجاوز شوروی به گیلان (۱۹۲۰-۱۹۲۱)؛ مشروطیت ایران و بلشویک های ماورای قفقاز؛ روحانیت شیعه در انقلاب: مشروطیت و انقلاب اسلامی؛ سفرنامه بابوشکین؛ ایران و ایرانیان: سفرنامه‌ای از عهد مظفری و فلسفه تاریخ در روسیه. همچنین از جمله آثار تألیفی او می‌توان به تاریخ ایرانشناسی در روسیه و عهدنامه آخال اشاره کرد. اغلب کتاب‌های محمد نایب‌پور توسط انتشارات نگارستان اندیشه منتشر شده است.

این نشست در ساعت ده صبح پنجشنبه بیست و یکم اردیبهشت ۱۴۰۲ در مدرسه فیلم‌سازی و پژوهش‌های سینمایی هیلاج به نشانی: خیابان ایرانشهر، کوچه سمندریان (مهاجر) پلاک ۲۲ برگزار می‌شود.