میلان، شهر معماری و موسیقی/زهرا ناطقیان

milan

عصر روز یکشنبه اول آذر ماه یکهزار و سیصد و نود و چهار ، با آغاز هفته زبان  ایتالیایی در ایران ، مجله با بخارا با همکاری مدرسه ایتالیایی ” پیترو دلا واله ” و بنیاد فرهنگی اجتماعی ملت ، مجله شب موسیقی میلان را برگزار کرد . با توجه به استقبال شرکت کنندگان از نشست های قبلی ، یک شب از شب های هفته زبان ایتالیایی به یکی از شهرهای این کشور و فرهنگ و هنر آن منطقه اختصاص پیدا کرد و شهر میلان و معماری و موسیقی آن به این منظور انتخاب شد.

در آغاز جلسه علی دهباشی ضمن عرض خیر مقدم به حاضرین جلسه و اشاره کوتاهی به هفته زبان ایتالیایی از مائورو کنچاتوری ، سفیر فرانسه در ایران دعوت می کند تا از معماری، موسیقی  میلان و دلیل انتخاب این شهر بگوید و حانیه اینانلو این سخنان را به فارسی ترجمه کرد.

مائورو کنچاتوری ضمن عرض خیرمقدم به حاضرین ، از سبک موسیقی که در میلان آفریده شد و از سرگذشت آفرینندگان این سبک چنین می گویید :

ما تصمیم گرفتیم برای برگزاری هفته ادبیات ، زبان و فرهنگ ایتالیایی از موضوعی که چند ماه پیش را به آن اختصاص داده بودیم الهام بگیریم و این هفته را نیز با همان موضوع ادامه دهیم . در برنامه ای که در گذشته داشتیم تصمیم گرفتیم راجع به تاریخ ، موسیقی و هنر معماری ایتالیا صحبت کنیم و برای این کار از شهر ایتالیا جنووا آغاز کردیم  و با توجه به اینکه این موضوع بسیار مورد توجه و اقبال مخاطبین قرار گرفت ، تصمیم گرفتیم امشب را که افتتاحیه هفته ایتالیاست مجدداً به یکی دیگر از شهرهای آن اختصاص دهیم

بهترین شهری که می توانستیم انتخاب کنیم به طوری که به نوعی با معماری در ارتباط باشد و در این ماه نوامبر بتوان از آن صحبت کرد ، شهر میلان بود . علاوه بر این میلان میزبان آخرین نمایشگاه اکسپو در سال 2015 که همین چند روز پیش خاتمه پیدا کرد ،  بود . ایران سهم بسیار بسزایی در هر چه زیباتر کردن این نمایشگاه داشت ، و با یک غرفه بسیار زیبا و خاص در این نمایشگاه شرکت کرده بود .

علی دهباشی، مائورو کنچاتوری، حانیه اینانلو
علی دهباشی، مائورو کنچاتوری، حانیه اینانلو

سالن ایران با استقبال زیاد مخاطبین روبه رو شد و بسیاری طرفدار این سالن شدند و از آن بازدید کردند ، بیشترین چیزی که مورد توجه مخاطبین بود بحث معماری این غرفه بود . از نقطه نظر ویژگی های فضایی ، ابعاد ومساحتی و … سالن ایران با توجه به ویژگی هایی که از خودش بروز داد دومین جایزه نمایشگاه اکسپو را در بین تمام کشورهای حاضر در نمایشگاه به خودش اختصاص داد و فکر می کنم که این اولین باری است که یک غرفه و سالن ایرانی چنین جایگاهی را در یک نمایشگاه بین الملی به خودش اختصاص می دهد .