احسان اشراقی، روایتگر تاریخ صفویه/ پریسا احدیان

eshragi

یکشنبه 10 خرداد سال 1394، شبی دیگر از شب های مجله بخارا، شب دکتر احسان اشراقی ـ مورخ و مدرس دانشگاه، چهرۀ سرشناس تاریخ ، به ویژه تاریخ قزوین و تاریخ عهد صفوی ـ بود که با همکاری بنیاد فرهنگی اجتماعی ملت، دایرة المعارف بزرگ اسلامی، بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار، گنجینه ی پژوهشی ایرج افشار و انجمن علمی تاریخ دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شد .

غلامرضا ظریفیان، علی بلوکباشی، ژاله آموزگار، روزبه زرین کوب، سیمین فصیحی، دکتر حسن حضرتی، محمدرضا راشد محصل، حسن زندیه، هایده لاله و غلامرضا سحاب از حاضران در شب احسان اشراقی بودند.

در ابتدای جلسه علی دهباشی ضمن خوشامدگویی به شرح بخشی از زندگی دکتر اشراقی پرداخت:

« دکتر احسان اشراقی در سال 1307 در شهر قزوین متولد شد و تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در قزوین گذراند و هنگامی که دانشسرای مقدماتی پسران تأسیس شد در آنجا به تحصیل ادامه داد و پس از دو سال با اخذ رتبه ی اول در بین شاگردان موفق شد تا برای ادامه ی تحصیل به دانشسرای عالی راه یابد و به تحصیلات خود ادامه دهد.

در خرداد ماه سال 1328، موفق به اخذ لیسانس در رشته ی تاریخ و جغرافیا از دانشکده ی ادبیات شد و لیسانس دیگری با محتوی دروس تربیتی و آموزشی نیز از دانشسرای عالی دریافت کرد. در شهریور 1328 به استخدام وزارت آموزش و پرورش در آمد و با سمت دبیری عازم قزوین شد و بعد از دو سال به بندر انزلی و سپس تهران منتقل گردید و با استفاده از فرصت هایی که به دست آمد در رشته ی فوق لیسانس علوم و تحقیقات اجتماعی ثبت نام کرده و به تحصیل پرداخت. در سال 1340 با کسب درجه ی فوق لیسانس از دانشکده فارغ التحصیل شد و در سال 1342 با شرکت در آزمون دکتری تاریخ دانشگاه تهران در این رشته پذیرفته شد. و در سال 1347 موفق به اخذ دکتری گردید. در همین سال بنا بر پیشنهاد دانشگاه تهران و موافقت وزارت آموزش و پرورش به دانشگاه انتقال یافته و برای تدریس تاریخ به گروه آموزشی این رشته معرفی شد. سال 1356 به سمت معاونت آموزشی دانشکده ی ادبیات تهران منصوب شد و تا سال 1359 در این سمت خدمت نمود. در سال 1361 به درجه ی استادی توفیق یافت و سپس به عنوان مدیر گروه تاریخ دانشکده منصوب گردید و بر اساس آرای هیأت علمی، مدیریت گروه را به مدت 19 سال بر عهده داشت.

علی دهباشی ـ عکس از ژاله ستار
علی دهباشی ـ عکس از ژاله ستار

دکتر اشراقی طرح های تحقیقاتی متعددی را اجرا نمود که به عنوان نمونه می توان از اجرای طرح رسیدگی به سطح علمی و پژوهشی گروه های تاریخ کشور، مشارکت در تدوین اطلس تاریخ ایران ، مشارکت در تدوین دومین اطلس تاریخی ایران و به ضمیمه ی سه نقشه تاریخی و توصیفی دوران صفویه، واژه گزینی اصطلاحات و مفاهیم اختصاصی تاریخ و … اشاره نمود.