شناخت لرستان به همت حمید ایزدپناه / پریسا احدیان

izadpanah (2)

دویست و سومین شب مجله بخارا برای حمید ایزدپناه و با همکاری بنیاد فرهنگی اجتماعی ملت ، دایره‎العمارف بزرگ اسلامی، بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار ، گنجینه پژوهشی ایرج افشار و نشر اساطیر عصر شنبه 19 اردیبهشت در کانون زبان فارسی برقرار شد.

علی دهباشی در آغاز این شب چنین گفت : « خوشحالیم که یکی دیگر از شبهای بخارا را به یکی از فرزندان صدیق و اصیل فرهنگ ایران، یعنی جناب آقای حمید ایزدپناه اختصاص دادیم.» سپس دهباشی از وب سایت لرستان متنی دربارۀ استاد ایزدپناه قرائت کرد:

« حمید ایزدپناه، نویسنده، ادیب و پژوهشگر و شاعر لرستانی متخلص به “صفا” فرزند مرحوم میرزا قاسم ایزد پناه(ساکی) روز 27 آبانماه سال 1312 در خرم آباد به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در شهر خرم آباد گذراند، بنا به دلایلی از سال چهارم دبیرستان ناچار به ترک تحصیل شده و همزمان با پیوستن به آموزش و پرورش لرستان خدمت آموزگاری را برگزید.

در خلال تحصیل در کلاس سوم متوسطه، عضو انجمن ادبی دبیرستان پهلوی خرم آباد شده و در فعالیت های هنری و فرهنگی مدرسه فعالانه شرکت نمود. استعداد و انگیزه های وی در نویسندگی و تحقیقات تاریخی در فعالیت های انجمن ادبی و جلسات تحقیقاتی مدرسه از منظر آموزگاران و همکلاسی های او بقدری مشهود بود که لقب ” سرگپ” (بزرگ سر) از جمله واژه هایی بود که دوستان برای خطاب نمودن وی به کار می بردند.

علی دهباشی
علی دهباشی

در ضمن کار آموزگاری، گواهینامه کلاس های پنجم و ششم دبیرستان را به صورت آزاد و با شرکت در امتحانات سالیانه در تهران به دست آورد و موفق به دریافت لیسانس از دانشگاه تهران شد. پایان نامه ی او “فرهنگ واژه های لری” با راهنمائی استاد منوچهر ستوده در سال 1345 از سوی انجمن فرهنگ ایران چاپ و منتشر شد.