شب نورالدین زرین کلک برگزار شد

zarinkelk EMAIL

 

شب دکتر نورالدین زرین کلک، عصر یکشنبه 6 اریبهشت ماه 1394، با همکاری بنیاد فرهنگی ـ اجتماعی ملت در محل کانون زبان فارسی برگزار شد.

علی دهباشی با خیر مقدم به نورالدین زرین کلک، سخنرانان و دیگر حاضران این نشست را چنین آغاز کرد :

دکتر نورالدین زرین کِلک زاده مشهد است ، 20 فروردین ۱۳۱۶ در مشهد به‌دنیا آمد. مادرش امینه بانو اهل باکو و پدرش میرزا محمدخان اهل همدان بود. از طرف پدری نسب به میرزا تقی خان، معروف به “مدیر” بنیان‌گذار آموزش نوین در همدان می‎برد که همرزم مرحوم رشدیه در تبریز بود و هم او بود که نام “زرین کلک” را برای خاندان خود برگزید.

نورالدین زرین کِلک در 1341 از دانشگاه تهران دکترای داروسازی اخذ کرد اما دلبسته هنر بود و از همین رو در کالج سلطنتی بلژیک به تحصیل کارگردانی انیمشین روی آورد و سپس این راه را با آموختن فیلم عروسکی در  استودیو ییرژی ترنکا ادامه داد و پس از بازگشت به ایران و رفتن به کانون پرورش کودکان و نوجوانان یکی از نخستین بنیان‎گذاران فیلم کودک و انیمشین در ایران شد و سپس راه خود را با تأسیس اولین دانشکده انیمشین در این سرزمین ادامه داد و اولین مدرس همین رشته بود. زرین کِلک یکی از نخستین کسانی یود که به تصویرسازی کتاب کودک و نیز  تصویرسازی کتاب‎های درسی آموزش و پرورش برای کودکان و نوجوانان پرداخت.

علی دهباشی ـ عکس از جواد آتشباری
علی دهباشی ـ عکس از جواد آتشباری

و نیز آثاری ماندنی خلق کرد که از آن جمله می‎توان به  دنیای دیوانه دیوانه دیوانه در 1354 و امیرحمزه دلدار و گور دلگیر در 1355 و ابرقدرت‎ها و شانزده کوچولو در 1386 اشاره کرد. جوایزی که دکتر زرین کوب طی سال‎های متمادی کسب کرده گویای ارج‎گذاری وی در دنیای انیشمین و تصویرسازی کتاب کودک است که در این فرصت برخی از آنها را می‎توان نام برد :

1970 نشان بهترین کتاب سال یونسکو (توکیو/ژاپن) برای کتاب کلاغ‌ها.

1971 سیب طلائی بی ینال براتیسلاوا (چک اسلواکی) برای کتاب کلاغ‌ها.

1971 جایزه برای مدارس انیمیشن فستیوال بین‌المللی فیلم آنسی (فرانسه) برای فیلم وظیفه اول.

1971 جایزه کلوتید کوپی/ فستیوال ملی فیلم بلژیک برای فیلم وظیفه اول.