شب نویسندگان ایران و اتریش/ نیما زرگر

otrish C (1)

 

در شامگاه چهارشنبه سی ام مهر 1393( 22 اکتبر 2014) یکصد و هفتاد و پنجمین شب بخارا در محل انجمن فرهنگی اتریش و با همکاری بنیاد فرهنگی ملت برگزار شد.

پیش از این شبهای مشترکی برای نویسندگان آلمانی زبان اتریشی با همکاری انجمن فرهنگی اتریش برگزار شده بود.

در « شب نویسندگان ایران و اتریش» ابتدا دکتر ارفع علوی به نمایندگی از طرف خانم گوئله یوئن خیر مقدم گفت و در مورد برگزاری چنین شبهای با نویسندگان اتریشی گفت: « این نشست‎ها به دنبال پروژه‎ای است که انجمن فرهنگی اتریش مدت‎هاست آن را برای معرفی داستان‎نویسان اتریشی آغاز کرده است. »

بعد از دکتر علوی سردبیر مجله بخارا سخنانی درباره شبهای مشترک ایران و اتریش گفت و از جمله از شبهای نویسندگان و شاعرانی که تا کنون برگزار شده ذکری به میان آورد. شبهایی برای معرفی: راینر ماریا ریلکه،اشتفان تسوایک، یوزف فون هامر پورگشتال، یوزف روت،اینگه بورک باخمن ، ادبیات اتریش و سوئیس، فرانتس سوبل و …

در زمینه داستان‎خوانی نیز شبهای داستان خوانی اوریلکه ویلندر با ناهید طباطبائی و افا مایر با مزگان عطاالهی را برگزار کردیم.

سپس دکتر سعید فیروزآبادی از الکساندر پِر درخواست کرد که برنامه داستانخوانی را آغاز کنند. دکتر سعید فیروزآبادی به فارسی و آلمانی الکساندر پِر ، نویسنده معاصر اتریش را چنین معرفی کرد:

« الکساندر پر متولد ١٩٧١ درشهر سالزبورگ اتريش است. تحصيلاتش را در زبان و ادبیات آلمانی، فلسفه و خبرنگارى به اتمام رسانده است. وى هم اكنون به عنوان نويسنده مستقل در وين زندگى مى كند. پر در نشريات و روزنامه هاى مختلف قلم مى زند از جمله Der Standard, Die Presse, Profil, Wiener Zeitung او در كانون نويسندگان P.E.N. اتریش، Podiumو كانون نويسندگان شهر سالزبورگ عضويت دارد. چاپ در مجموعه داستان و نشريات مختلف ادبى در كارنامه اوست.

علی دهباشی، الکساندر پر و یوسف قنداق سازـ عکس از متین خاکپور
علی دهباشی، الکساندر پر و یوسف قنداق سازـ عکس از متین خاکپور

او به عنوان ويراستار، سردبير، مدير كارگاه هاى ادبى و مدرس نيز فعاليت نموده است. همچنين در برنامه هاى مختلف تلویزيونى كانال Ö1 اتريش همكارى داشته است.

اين نويسنده تا كنون بيش از ١٠٠ روخوانى كتابهايش در كشورهاى مختلف اروپا داشته است.

وى برنده جوايز و بورسهاى متعددى است از جمله: آخرين نويسنده شهرى درشهر شواتش در استان تيرول سال ٢٠١١ و نويسنده مدعو درVilla Sträuli سال٢٠١٢.

آخرين كتابهاى چاپ شده الكساندر پر:

“سرزمين زيرپاى آنها” داستان، انتشارات 2011Limbus

“سفربه لوبليانا” مجموعه داستان، انتشارات 2011 Limbus

“زيبايى و فناناپذيرى” مجموعه داستان، انتشارات 2011 Esll Museum

“نفس درياى بالتيک” مجموعه نثر، همكارى با اروين اورمن، انتشارات 2008 Wieser

“رحمت خدا بر من” درباره ليو پروتز، انتشارات 2007 ArtScience

و همچنين اولین رمان پر “تا مرگ از ما دوری کند”، انتشارات 2013 Limbus »

سپس الکساندر پِر بخشی از رمان « تا آن زمان که مرگ از ما بپرهیزد» را خواند و دکتر فیروزآبادی آن را به فارسی ترجمه کرد.

پس از الکساندر پر ، نویسنده ایرانی انسیه ملکان بخش خودش را با خواندن داستان « پشه‌ها» آغاز کرد که آقای یوسف قنداق ساز متن ترجمه آلمانی آن را قرائت کرد.

انسيه ملكان متولد ١٣٥٥در تهران  دانش اموخته سينما و روزنامه‎نگاری است و فعاليت روزنامه نگاري را از سن ١٩ سالگي اغاز کرده و پيش از ان نيز  در مجلات دانش‎آموزي  شعر و داستانهایش به چاپ می‎رسیده است . در بسياري از روزنامه‎ها و مجلات معتبر در ايران از جمله زن روز ،اطلاعات هفتگي ،جوان،جام جم ، باني فيلم،سروش،فردوسي،اعتماد ،تجربه در زمينه هاي اجتماعي سينما ًتلويزيون و راديو فعاليت داشته است .

طبق گفته خود داستان نويسي را بطور جدي از سن ٣٠ سالگي آغاز کرده است و بعد از ٥ سال اولين مجموعه داستان وی با عنوان ” گفته بودي به هر حال” به چاپ رسيد .اين كتاب مورد استقبال قرار گرفت و برگزيده جايزه ادبي شد و يكي از داستانها در مجله‎اي با نام عاشقانه‏ها در آمريكا چاپ شد و داستان ديگري تبديل به فيلمي كوتاه شد .

هم اينك رمان تازه اي را با عنوان (كسي در ميان شما ) در دست چاپ دارد.

B1

اين رمان داستان زني است كه با غرق شدن در عشق زمان‎هاي زندگي‏اش را گم كرده است و در حال و گذشته و اينده سرگردان شده است كه در نهايت خودش را در نقاشي پيدا مي‎كند .

ملکان با شروع نوشتن اين رمان نقاشي را نيز اغاز كرد و ٢ سالي است كه بطور جدي دوره‎هاي اموزش تئوري نقاشي  را طي كرده است و همزمان با نوشتن به نقاشي نيز مي پردازد . خود می‎گوید “وقتي تخيلم با نوشتن كند مي‎شود با نقاشي به تكاپو مي‎افتد  قصد دارم در نقاشي راه تازه‎اي را بيايم.

در پایان داستان خوانی نویسندگان ایرانی و اتریشی جلسه پرسش و پاسخ درباره داستانهای خوانده شده برگزار شد.

B5