معرفی اولین اطلس قرآن به زبان فارسی/ دکتر محمد حسن گنجی

  اطلس قرآن مجيد

  دكتر شوقى ابوخليل‏

  بكوشش دكتر فاطمه وثوقى‏

  ترجمه متن : زينه فتحى‏

  چاپ اول – 1386

  240 ص – 8000 تومان‏

 اطلس‏هاى جغرافيايى توراة و انجيل از حدود صد سال قبل از اين مكرر به زبانهاى مختلف در كشورهاى غربى به چاپ رسيده بطورى كه امروز مى‏توان اطلاعات مربوط به بيست اطلس مختلف انجيل را به زبان انگليسى از منابع اينترنتى بدست آورد ولى متأسفانه تا جايى كه اين نويسنده اطلاع دارد تاكنون اطلس جغرافيايى قرآن شريف به زبان عربى كمتر و به زبان فارسى اصلاً به چاپ نرسيده و حتى تدوين هم نشده است. بنابراين جاى بسى خوشوقتى است كه انتشارات پاپلى در مشهد مقدس اولين بار اقدام به ترجمه و انتشار ظاهراً اولين اطلس قرآن از زبان عربى به فارسى كرده و با اين عمل خود باب تازه‏اى در پژوهش جغرافيايى كتاب آسمانى يك ميلياردونيم مسلمان جهان گشوده است كه دانشمندان شايسته و علاقه‏ مند مى‏بايستى سال‏ها به تفسير و تكميل آن بپردازند تا انشاالله روزى به پاى مقايسه با اطلس‏هاى كتب آسمانى ديگر اديان الهى‏ برسد.

 نسخه عربى اين اطلس را دكتر شوقى ابوخليل در 1421 هجرى قمرى برابر با 2001 ميلادى در دمشق به چاپ رسانده و در ايران انتشارات پاپلى مشهد آن را به سرپرستى دكتر فاطمه وثوقى به زبان فارسى برگردانده و بعد از اعمال دقت‏هاى ويرايشى مقدور آن را به قطع رقعى در 240 صفحه به صورت دلچسبى به چاپ رسانده است.

 اطلس‏هاى كتب آسمانى در وهله اول به منظور تسهيل درك و فهم قصص انبياء و پيامبران عظام از طريق ارائه زادگاه، مسير مهاجرت، محل غزوات و عبادات و بالاخره مقابر متبركه آنان تدوين مى‏شود و پديدآورندگان اطلس با استفاده از شمّ جغرافيايى و تاريخى خود كه لازمه پژوهش در اين زمينه‏ها است سعى مى‏كنند كه فضاهاى وحى و محيطهاى زيست و معيشت‏هاى غالب در زمانهاى مربوط را با اتكاء و به مستندات تاريخى موجود تا جايى كه مقدور است به صورت نقشه‏هايى نشان دهند. آنها هم‏چنين سعى مى‏كنند پاره حوادث مسطور در كتب آسمانى از قبيل قحط و غلاها، خشكسالى‏ها، جنگ و جدال‏ها، طوفانها و بلاياى آسمانى را كه در سرزمين اولى اديان الهى فراوان به وقوع مى‏پيوسته با توجه به شرايط ديرين اقليم‏شناسى، زمين‏شناسى، گياه‏شناسى، باستان‏شناسى و ديگر علوم متداول امروزى به نحو منطقى تبيين نمايند. تفاوت عمده كار پديدآورندگان اطلس‏ها با ديگر پژوهندگان و مفسران و مورخين در اين است كه گروه اولى مطالب خود را بجاى نگارش از طريق ترسيم نقشه كه از بسيارى جهات به صورت آسان‏ترى وافى به مقصود است تنظيم كرده سپس در قالب اطلس‏ها كه در واقع مجموعه‏اى از نقشه‏ها هستند ارائه مى‏نمايند و چنين است كه در 240 صفحه اطلس قرآن فارسى مورد بحث ما 76 نقشه آمده كه پديدآورنده اول يعنى شوقى ابوخليل آنها را از اطلس تاريخ اسلام (كتاب عظيمى كه در سالهاى 1368 تا 1372 به سرپرستى اين نويسنده در سازمان جغرافيايى نيروهاى مسلح ترجمه و تدوين و به وسيله همان سازمان به چاپ رسيده است) اقتباس نموده و مترجمين فارسى با دخل و تصرف‏هاى اندكى كه نقشه‏ها را كامل‏تر و بهتر ساخته آنها را به صورتى رنگى و مطلوب‏تر درآورده‏اند.

 مترجمين در شرح و تفسير نقشه‏ها از تفاسير و ترجمه آيات كلام‏الله مجيد اثر مرحوم مهدى الهى قمشه‏اى استفاده كرده‏اند.

 در اين نقشه‏ها زادگاه‏ها، خط سير سفرها و مهاجرت‏ها، محل جنگ‏ها و غزوات 20 تن از انبياء عظام از حضرت آدم عليه‏السلام گرفته تا حضرت عيسى و حضرت خاتم‏الانبياء به صورتى كه در قرآن كريم آمده با شرح كافى نشان داده شده است. علاوه بر آن در مورد هر يك از پيامبران عظام جدول راهنمائى تهيه شده كه در آن تعداد دفعاتى كه نام آن پيامبر در قرآن شريف آمده و نام سوره و شماره سوره و شماره آيه مربوطه نيز ذكر شده است.

 در آنچه مربوط به بعد از بعثت حضرت نبى اكرم مى‏شود رئوس تاريخ و مراحل توسعه اسلام به صورت جدول‏هايى آمده كه من‏باب نمونه مى‏توان به جدول غزوه‏هاى رسول اكرم شامل نام، تاريخ، دليل و رويدادهاى مهم هر غزوه اشاره كرد. علاوه بر نقشه‏ها و جداول فراوان تعداد زيادى عكس و تصاوير اماكن مقدسه و بناهاى تاريخى كه در قرآن نام برده شده و بقاياى آن بجا مانده است در اطلس وارد شده كه با فهرست‏هاى كافى از نام جاها و اشخاص به پايان مى‏رسد.

 در پايان لازم مى‏دانم بار ديگر يادآور شوم كه به نظر اين نويسنده اطلس قرآن به صورتى كه منتشر شده و مجملاً توصيف شد جز فتح باب چيزى نيست، آنهم بابى كه سالها تحقيق و تتبع بوسيله نهادها و گروه‏هاى شايسته و واجد شرايط مى‏طلبد و به آقاى دكتر محمد حسين پاپلى يزدى استاد بازنشسته دانشگاه تربيت مدرس و بنيان‏گزار انتشارات پاپلى كه عمر خود را صرف تدريس و تحقيق و نويسندگى كرده بايد تبريك گفت كه افتخار بزرگ افتتاح اين باب مهم در پژوهش‏هاى قرآنى را به خود اختصاص داده و مسلم است كه دكتر پاپلى اجر جزيل خود را از آيندگانى كه اين كار ابتدايى را به مرحله كمال خواهند رساند دريافت خواهد كرد. انشاالله.