جشن هفتاد و هفت سالگی استاد عباس ماهیار با حضور دکتر حسن انوری و دکتر شفیعی کدکنی برگزار شد.

mahyar email (1)

صد و هشتاد و سومین شب از شبهای مجله بخارا به دکتر عباس ماهیار اختصاص داشت که دوشنبه 8 دی ماه 1393 با همکاری بنیاد فرهنگی اجتماعی ملت، دایره العمارف بزرگ اسلامی، بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار و گنجینه پژوهشی ایرج افشار برپا شد.

در ابتدای این مراسم ، علی دهباشی از مرضیه مسیح پور که دانشجوی دوره دکتری دکتر ماهیار است دعوت کرد تا با شرح حالی از استادش جلسه را آغاز کند. و خانم مسیح پور در توصیف دکتر ماهیار چنین گفت:

دکتر عباس ماهيار در هشتم دي‌ماه 1316 در شهرستان عجب‌شير از توابع مراغه در استان آذربايجان شرقي ديده به جهان گشود. تحصيلات ابتدايي را در دبستان سعدي و تحصيلات متوسطه را در دبيرستان فردوسي و لقمان تبريز به پايان رساند. در مهرماه 1336 وارد دانشسراي عالي تبريز گرديد و در رشتة زبان و ادبيات فارسي در مقطع کارشناسي مشغول به تحصيل شد. ايشان در سال 1350 برای تحصیل در مقطع کارشناسي ارشد زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه تهران پذیرفته شد. همچنین وی در سال 1353 به دورة دکتري در دانشگاه تهران راه يافت. دکتر ماهيار در سال 1357 با درجة «الف» از مقطع دکتري فارغ‌التحصيل شد. عنوان رسالة او «تصحيح انتقادي ديوان اثير اخسيکتي» بوده است.

دکتر عباس ماهیار از تاريخ 24/9/1356 با سمت مديريت پژوهشگاه واژه‌هاي فارسي فرهنگستان زبان فارسي مشغول به کار گرديد. با حکم رئيس فرهنگستان از تاريخ 5/10/1356 به عضويت در شوراي پژوهشي فرهنگستان زبان ايران درآمد و از تاريخ 19/12/1357 با حکم وزير فرهنگ و ارشاد اسلاميِ وقت به سرپرستي فرهنگستان زبان فارسي ارتقاء يافت. وی در تاريخ 5/7/1358 بار ديگر به مديريت گروه واژه‌هاي فارسي انتخاب شد. دکتر ماهیار از تاريخ 21/8/1358 با حکم دکتر حسن حبيبي، وزير وقت علوم، به عضويت در شوراي بنياد فرهنگستان‌ها درآمد. از تاريخ 2/4/1362 نيز با حکم رئيس مؤسسة مطالعات و تحقيقات، عضويت در کميتة انتصاب و ترفيع فرهنگي را عهده‌دار شد.