سومین دوره جایزه روزنامه نگاری دکتر مهدی سمسار «امید»/ مهسا اطمینانی

 مژگان جمشيدى برنده سومين دوره شد

 سومين دوره جايزه مطبوعاتى «اميد» يادبود دكتر مهدى سمسار عصر ديروز با حضور خانواده وى و جمعى از روزنامه‏نگاران در منزل دكتر سمسار برگزار شد. در اين مراسم هادى حيدرى – كاريكاتوريست – از جانب بانيان جايزه دكتر سمسار گفت: جايزه «اميد» به نسل جوان روزنامه‏نگار اين اميد را مى‏دهد كه هنوز كسانى هستند كه به آينده آنها چشم دوخته‏اند. وى همچنين پيام شيرين سمسار – فرزند دكتر مهدى سمسار – را خواند و گفت: اين اميد است كه مى‏تواند شمع‏هاى خاموش شده صلح، دوستى، ايمان و معنويت را روشن نگه دارد. پدرم به ايمان و اعتقاد به راه خود – حقيقت‏جويى – به زندگى ادامه داد و به ديگران راه مبارزه با كج‏انديشى را نشان مى‏داد. به همين دليل بود كه او در زمانى كه حس شكست ناشى از كودتاى 28 مرداد 32 جامعه را فراگرفته بود كتاب چه بايد كرد؟ تولستوى را منتشر كرد. در بخش ديگرى از اين پيام با اشاره به نحوه نامگذارى جايزه و علاقه دكتر سمسار به روزنامه‏نگارى آمده بود: آرزو دارم جايزه اميد بتواند وسيله‏اى باشد كه روزنامه‏نگاران جوان شمع اميد را در دل زنده نگه دارند.

 در ادامه مراسم، گيتى الهى – همسر دكتر سمسار – شرح و گزارشى از جايزه ارائه داد و سپس احسان نراقى – جامعه شناس، مترجم و روزنامه‏نگار – آثار مكتوب آن مرحوم از قبيل پيكاسو، لنين، راسپوتين و… را برشمرد و درباره آنها توضيحاتى ارائه داد.

 نراقى خاطرنشان كرد: سمسار مثل يك فرهنگستان براى ما كار كرده است و حسن انتخاب او در ترجمه كتاب اين مسئله را بيشتر نشان مى‏دهد.

 سپس نوبت به معرفى برنده سومين جايزه و اهداى آن رسيد كه اين بخش از مراسم با حضور دكتر كاظم معتمدنژاد – روزنامه‏نگار با سابقه – انجام شد. جايزه اين دوره به خاطر آگاهى‏رسانى در زمينه محيط زيست و بحرانهاى ناشى از آن و تلاش در جهت رفع آسيب‏هاى آن از جامعه امروز و نسل‏هاى آينده به «مژگان جمشيدى» خبرنگار روزنامه‏هاى اعتماد، كارگزاران و همشهرى و.. در حوزه محيط زيست تعلق گرفت.

 مژگان جمشيدى بعد از دريافت جايزه‏اش گفت: خوشحالم كه در جو سياست‏زده مطبوعات اين جايزه بيش از شخص من به جامعه حمايت‏كننده از محيط زيست تعلق گرفت. اميدوارم همان طور كه اين جايزه مشوق من است، بتواند كسانى را هم به سمت موضوعات زيست محيطى در عرصه روزنامه‏نگارى سوق دهد.

 وى تصريح كرد: تعداد روزنامه‏نگاران اين حوزه شايد به تعداد انگشتان يك دست هم نرسد. اميدوارم روزى برسد كه من هم رقباى زيادى داشته باشم. فراموش نكنيم كه كشورهايى كوچك مثل كويت يا امارات دست‏كم 20 روزنامه‏نگار در عرصه محيط زيست دارند.

 اين روزنامه‏نگار گفت: 83 درصد خاك مملكت ما جزو اراضى ملى است و طبيعى است كه خيلى‏ها به دنبال سوءاستفاده از آن هستند. متأسفانه حتى مديران رده بالاى كشور هم اهميتى چندان به طبيعت و محيط زيست نمى‏دهند و گاه توسعه پروژه‏ها را مهم‏تر از آن مى‏پندارند. متأسفانه بعضاً سازمان حفاظت از محيط زيست هم ما روزنامه‏نگراان را خارى در چشم خود مى‏داند. جمشيدى همچنين از روزنامه‏نگاران سابق و باسابقه اين عرصه تقدير و تشكر كرد.

 در بخش ديگرى از مراسم، ناصر كرمى – دبير گروه شهرى روزنامه همشهرى – با اشاره به بحث محيط زيست و رسالت اجتماعى در اين عرصه و نيز تلاشها و پيگيرى‏هاى مژگان جمشيدى در اين راه گفت: ما از نظر فرسايش خاك دومين كشور دنيا هستيم. از سوى ديگر پيش‏بينى مى‏شود تا ده سال آينده كشورهاى توليدكننده غذا از ديگران سبقت بلندى بگيرند، در حالى كه ما به لحاظ خاك و جنگل با كاهش و فرسايش روبروييم. اين روزنامه‏نگار آمارهايى را هم درباره از ميان رفتن حيات وحش در ايران، مرگ ومير بر اثر آلودگى هوا و استاندارد نبودن خودروهاى ايرانى و… ارائه كرد.

 جايزه مطبوعاتى اميد از سال 1385 در راستاى علايق فرهنگى مطبوعاتى زنده ‏ياد دكتر مهدى سمسار با تلاش خانواده او به يكى از فعالان حوزه مطبوعات تعلق مى‏گيرد.

 در اولين دوره، اين جايزه به مسيح على‏ نژاد رسيد و در دوره دوم، آروين، موفق به دريافت آن شد و هادى حيدرى مورد تقدير قرار گرفت.