شب امپراتور آگوستوس برگزار شد

agustos EMAIL (1)

 

صد و هفتاد و چهارمین شب از شبهای مجله بخارا به امپراتور آگوستوس تعلق داشت که با همکاری سفارت ایتالیا و بنیاد فرهنگی ملت غروب روز یکشنبه 27 مهر 1393 در محل مدرسه ایتالیایی‎ها ( پیترو دلاواله) برگزار شد.

آغاز این مراسم با علی دهباشی بود که درباره آگوستوس چنین گفت:

« نیل مک گرگور کتابی دارد به نام « تاریخ جهان در یکصد شیئی» در 100 فصل که ع.پاشایی با همکاری نسترن پاشایی و چند مترجم دیگر آن را در دست ترجمه دارند. سرِ آگوستوس فصل 35 از این کتاب است. چند خطی از این ترجمه را برایتان می‎خوانم:

سزار آگوستوس اولین امپراتور روم، یکی از مشهورترین رهبران تاریخ جهان است. ما سر مفرغی او را این جا در گالری‎های رومی در بریتیش میوزیوم داریم که اگرچه زرگار گرفته اما کاریزما و قدرت خام از آن می‎تابد. نمی‎شود آن را نادیده گرفت. آن چشم‎ها چشمگیر و نافذند؛ هر جا که بایستید نگاه‎تان نمی‏کنند. اوگوستوس به بعد از شما، به ورای شما، به چیزی خیلی مهم‏تر نگاه می‎کند، به آینده‎اش.

موی مجعدش کوتاه و پسرانه است، کمی به هم ریخته، اما به هم ریختگی‎اش حساب شده است ـ پُر پیداست که وقت زیادی صرف آرایش آن شده است. این پیکره‏‎ای است که به دقت ساخته شده است، آمیزۀ درستی از جوانی و اقتدار زیبایی و توانایی، اراده و قدرت را باز می‌تابد. این نگاره در آن زمان خیلی چشمگیر بود، و ثابت شده که خیلی هم ماندگارست.

Augustus-1