شب محمود رامیار

برگزاری شب محمود رامیار در دانشگاه فردوسی مشهد

مجلۀ بخارا با همکاری مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکدۀ الهیات و معارف اسلامی و روابط عمومی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی شب محمود رامیار را برگزار می‌کند.
در این مراسم که در ساعت ١٧:١۵ چهارشنبه، یازدهم دی‌ماه در تالار شیخ طوسی دانشکدۀ الهیات و معارف اسلامی این دانشگاه برگزار خواهد شد، استادان دکتر محمود مهدوی دامغانی، دكتر احمد پاكتچي، دکتر مرتضی کریمی‌نیا، دکتر علی رودگر، دکتر سید کاظم طباطبایی، دکتر منصور معتمدی و علی دهباشی سخنرانی خواهند كرد.
دكتر محمود رامیار در سال ١٣٠١ خورشیدی در مشهد به دنیا آمد. وی در مهرماه ١٣٢٦ موفق به اخذ دانشنامۀ لیسانس منقول و در سال ١٣٣۵ موفق به اخذ مدرك لیسانس علوم سیاسی از دانشگاه تهران شد و تحصیلات دورۀ دکتری را نیز در رشتۀ علوم سیاسی به پایان برد. او پس از پایان تحصیلات و خدمت سربازی در مجلس شورای ملی متصدی مشاغل متعددی بوده است تا اینکه در سال ١٣۴٧، اندکی پس از تٵسیس “وزارت علوم و آموزش عالی” به این وزرات نوبنیاد انتقال يافت. در آنجا او را به سمت مشاور وزراتی و سرپرست دفتر “تشکیلات و روش‌ها” و نیز قائم‌مقام وزیر در دانشگاه مشهد منصوب می‌کنند.
محمود رامیار چندماه پس از انتقال به وزارت علوم به دانشگاه مشهد منتقل و به سمت “معاون اداری و مالی دانشگاه” منصوب شد و همزمان ریاست دانشکدۀ علوم معقول و منقول (الهیات و معارف اسلامی کنونی) را هم به عهده گرفت و نیز تدریس دروس “سازمان ملل” و “علوم قرآنی” به وی محول شد.
در سال‌های واپسین دهۀ چهل رامیار کلیدی‌ترین و مؤثرین مدیر دانشگاه مشهد بوده است.
او در سال ١٣۵٨ به مقام استادی ارتقاء یافت.
کارنامۀ علمی دکتر رامیار همچون کارنامۀ مدیریتی ایشان می‌درخشد. از جمله آثار ایشان می‌توان به فهارس‌القرآن، تاریخ قرآن، تصحیح الفهرست شیخ ابوجعفر محمد بن حسن طوسی، ترجمۀ در آستانۀ قرآن اشاره کرد.
به گفتۀ مرحوم واعظ‌زاده دکتر محمود رامیار “با دانشکدۀ الهیات مشهد و درس‌های آن سنخیت فکری و عاطفی داشت”.
دکتر محمود رامیار پس از سال‌ها خدمات بی‌دریغ در بیستم شهریورماه سال ١٣٦٣ با شدت گرفتن بیماری در بریتانیا درگذشت.