محمود کاشی چی درگذشت

محمود کاشی چی
محمود کاشی چی

محمود کاشی‌چی درگذشت

ایسنا» سرویس: فرهنگي و هنري – ادبيات و نشر

کد خبر: 93021509968

دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ – ۱۱:۵۵

محمود کاشی‌چی، مدیر و بنیان‌گذار انتشارات گوتنبرگ، بنیا‌ن‌گذار «بازارچه کتاب» و «کتاب ارزان»،‌ صبح امروز (دوشنبه، 15 اردیبهشت‌ماه) درگذشت.

علی دهباشی با اعلام این خبر به خبرنگار ادبیات و نشر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: محمود کاشی‌چی صبح امروز در سن 92 سالگی در مشهد به علت سکته از دنیا رفت.

او افزود: محمود کاشی‌چی متولد مشهد بود و از سال 1324 وارد فعالیت‌های نشر کتاب شد و انتشارات گوتنبرگ را اولین‌بار در مشهد بنیان گذاشت. او در سال 1330 از مشهد به تهران آمد و فعالیت‌های نشر را گسترش داد.

دهباشی گفت: کاشی‌چی پس از سال 1332 مدتی در زندان بود. بعد از آزادی در خیابان منوچهری کتاب‌فروشی بزرگی تأسیس کرد و نمایندگی کتاب‌های فارسی چاپ شوروی را که به انتشارات «پروگرس» معروف بود، به عهده گرفت که غالبا مجموعه قصه برای کودکان و سپس کتاب‌های رمان و ادبیات وارد می‌کرد. این کتاب‌ها را در شوروی به فارسی چاپ می‌کردند و بعد به ایران آورده می‌شدند. «شاهنامه» معروف تصحیح محمد عثمانف از جمله کتاب‌های معروفی است که محمود کاشی‌چی به ایران آورد. این کتاب تا سال‌های سال مرتب در ایران تجدید چاپ می‌شد.

او همچنین اظهار کرد: کاشی‌چی در واقع بنیان‌گذار «کتاب ارزان»‌ در ایران بود؛ کتاب‌های خوش‌خوانی که در آن سال‌ها با تیراژ 20 هزار نسخه منتشر می‌شد، مثلا کتاب‌های «کنت مونت کریستو»، «ژوزف بالسامو»،‌ «غرش طوفان»، «جنگ و صلح» و «بینوایان» جزو همین کتاب‌ها بودند که به «کتاب‌های پنج‌ریالی» معروف بودند. این کتاب‌ها معمولا جزوه‌هایی بودند که بین 32 تا 64 صفحه تنظیم می‌شدند و جلدشان کاغذهای کاهی بود. بعدها این جزوه‌ها صحافی و به صورت کتاب منتشر می‌شدند.

دهباشی سپس عنوان کرد: محمود کاشی‌چی در دهه 1330 در خیابان سعدی، کوچه بهرامی، اولین سازمان رسمی پخش کتاب را در ایران بنیان گذاشت که تجربیات ارزشمندی داشت. او همچنین بنیان‌گذار «بازارچه کتاب» خیابان انقلاب در سال 1355 بود. کاشی‌چی سال‌های اخیر را بیش‌تر در مشهد گذراند و کار نشر را ادامه داد، اما نه مثل سابق.

مدیرمسئول مجله «بخارا» افزود: ناهید باقرزاده، مترجم آثار چخوف از جمله «نامه‌های آنتوان چخوف» و نمایشنامه‌های چخوف، دختر ایشان است. محسن باقرزاده، مدیر نشر توس، نیز از جمله افرادی تربیت‌شده در مکتب ایشان در حوزه نشر و همچنین داماد ایشان است.

دهباشی همچنین درباره مراسم تشییع و ترحیم کاشی‌چی گفت: مراسم تشییع ایشان ساعت 8:30 صبح روز سه‌شنبه، 16 اردیبهشت‌ماه، از مقابل منزلش در تهران برگزار می‌شود. مراسم ترحیم نیز روز چهارشنبه، 17 اردیبهشت‌ماه، از ساعت 14:30 تا 15:30 در مسجد نور واقع در میدان فاطمی برگزار خواهد شد.

با عبدالحسین آذرنگ ،محسن باقرزاده و محمود کاشی چی ( مدیر انتشارات گوتنبرگ)
با عبدالحسین آذرنگ ،محسن باقرزاده و محمود کاشی چی ( مدیر انتشارات گوتنبرگ)