دو تبریک برای دکتر شایگان/ علی دهباشی

دکتر داریوش شایگان در دفتر انتشارات گالیمار ( 1982)
دکتر داریوش شایگان در دفتر انتشارات گالیمار ( 1982)

امروز چهارم بهمن ماه، سالروز تولد فیلسوف و متفکر نامدار جهان ایرانی، دکتر داریوش شایگان است.

تبریک دوم برای جایزۀ اول آکادمی فرانسه است که ماه گذشته در محل آکادمی فرانسه با حضور اعضای دائمی این آکادمی به ایشان اهداء شد و این افتخاری است برای نام ایران و فرهنگ ایران که دکتر شایگان نخستین ایرانی است که این جایزه به او تعلق می‎گیرد.

قریب نیم قرن از چاپ اولین اثر دکتر شایگان: « ادیان و مکتب‎های فلسفی هند» در دانشگاه تهران می‎گذرد. کتابی که دکتر شایگان برای تألیف آن چندین سال از عمر خود را صرف آموختن زبان سانسکریت نمود. علیرغم گذشت پنج دهه از تألیف این کتاب، همچنان یگانه منبع معتبر در حوزۀ هندشناسی محسوب می‎شود و در سال‎های بعد نیز در دانشگاه سوربن از رسالۀ دکتری خود با عنوان « آیین هند و عرفان اسلامی» دفاع کرد که این رساله به صورت کتاب به فرانسه چندین مرتب چاپ شد و به فارسی نیز منتشر شده است.

زمینه‎های کاری دکتر شایگان گسترده است اما زمینۀ اصلی آثارش در حوزۀ تفکر و اندیشه در جهان ایرانی و اسلامی و در سطحی گسترده‎تر آسیایی است.

آثار دکتر شایگان از هندشناسی آغاز می‎شود و در کتاب « بت‎های ذهنی و خاطرۀ ازلی» ادامه می‎یابد و به « تفکر معنوی در اسلام ایرانی» می‎رسد.عشق وافر شایگان به ادبیات به ویژه ادبیات فارسی، انگیزه‎ای برای سفر او با هدف کشف دنیای نظم و نثر است. همچنین تسلط او به ادبیات جهان شایان توجه است. به عقیدۀ خودش تأثیر راینر ماریا ریلکه بر او بسیار قطعی و راهگشا بوده است: « ریلکه به من هنر نگریستن را آموخت.» و در پایان می‎گوید « من با اشعار ریلکه متأمل‎ترین لحظات زندگی‎ام را زیسته‎ام.»

 همچنین به تفسیر « مجمع‎البحرین» و نقد آرای داراشکوه می‎نشیند. خودش می‎گوید:« من انسانی بین فرهنگی بوده‎ام و بین فرهنگ‎ها زندگی می‎کنم و می‎اندیشم.» و در دو دهۀ اخیر که غالباً به فرانسه نوشته است از: « افسون‎زدگی جدید» و « چندگانگی فرهنگی» و « هویت چهل تکه» و « وضعیت ما در جهان مدرن » سخن گفته است که این کتاب‎ها به سرعت به انگلیسی، عربی، اسپانیایی و ترکی ترجمه شده است.

در کتار این مباحث فلسفی آنچه دکتر شایگان از تجربه سیر و سلوک خود از نوجوانی تا امروز و در معرفی و یادبود استادان و همکاران خود نوشته است بسیار خواندنی و دانستنی است. خاطرات ایشان از: هانری کوربن، بدیع‎الزمان فروزانفر، آیت‎ا… رفیع قزوینی، علامه طباطبائی، سید جلال‎الدین آشتیانی، عبدالحسین زرین‎کوب، بهرام فره‎وشی، سهراب سپهری و …

چهرۀ مهربان و فروتنی ذاتی دکتر شایگان با حضور دلنشین و دانش گسترده‎اش خاطرۀ مشترک همۀ کسانی است که سعادت دیدار و هم‎نشینی با او را داشته‎اند.