شب سیروس پرهام

 

به مناسبت انتشار کتاب «همگام با زمانه» (مجموعه مقالات سیروس پرهام)، پانصد و نود و چهارمین شب از شب‌های بخارا اختصاص یافته است به تجلیل از مقام علمی استاد دکتر سیروس پرهام که با همکاری انتشارات علمی و فرهنگی در ساعت پنج بعدازظهر چهارشنبه بیست و ششم آذر به صورت مجازی برگزار می‌شود.
سیروس پرهام، (متولد ۳ بهمن ۱۳۰۷ – شیراز) مترجم، ویراستار، منتقد ادبی، هنرشناس، فرش‌شناس ایرانی و بنیان‌گذار سازمان اسناد ملی ایران (۱۳۴۹) و مدیریت ده ساله آن تا ۱۳۵۹ است. او مدرک لیسانس علوم سیاسی را در ۱۳۲۹ از دانشگاه تهران، فوق لیسانس را از دانشگاه برکلی (۱۳۳۳) و دکترا را در ۱۳۵۶ (۱۹۷۵) از دانشگاه برکلی در رشته علوم سیاسی گرفت. سیروس پرهام در زمره کسانی است که برای نخستین بار در ایران به شیوه نقد ادبیِ غربی به این کار پرداختند.
پرهام از نخستین ویراستاران ایرانی و اولین ویراستار مؤسسه انتشارات فرانکلین (علمی و فرهنگی امروز) است.
برخی از آثار ایشان: «رئالیسم و ضد رئالیسم در ادبیات» (۱۳۳۴ – چاپ هشتم: ۱۳۹۴)، «کتابهایی که دنیا را تغییر دادند» (ویراستار)، «قالی بولوردی» (۱۳۵۲)، «دستبافهای عشایری و روستایی فارس» (۱۳۶۴ و ۱۳۷۰)، «شاهکارهای فرشبافی فارس» (دوزبانه) (۱۳۷۵)، «فرش و فرشبافی در ایران (۱۳۹۸) (ناشر: دایره‌المعارف بزرگ اسلامی)، «گزیده اشعار والت ویتمن» و پنج مقاله و ویراستاری مجلدات دوم و سوم از کتاب The splendour of Iran (دوره سه جلدی چاپ لندن، ۲۰۰۱) و ویراستاری مجلدات دوم و سوم آن.
در این مراسم هرمز همایون‌پور، ایرج پارسی‌نژاد، تورج ژوله، کیانوش معتمدی، نادره رضایی و علی دهباشی درباره وجوه گوناگون شخصیت علمی و فرهنگی و آثار ایشان سخنرانی خواهند کرد.
شب سیروس پرهام در نشانی‌های زیر پخش می‌شود:

http://aparat.com/bukharamag

http://facebook.com/bukharamagzine