شب انجمن زنان پژوهشگر تاریخ

شب انجمن زنان پژوهشگر تاریخ به منظور تجلیل از جایگاه علمی، فرهنگی و اجتماعی انجمن زنان پژوهشگر تاریخ شبی از شبهای بخارا به این نهاد مدنی اختصاص یافته است .
این مراسم در ساعت ۴ بعداز ظهر چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ درتالار حکمت سازمان اسناد و‌کتابخانه ملی برگز ار می شود .در این مراسم دکتر ژاله آموزگار، دکتر منصوره اتحادیه، دکتر سیمین فصیحی، دکتر ناصر تکمیل همایون و علی دهباشی سخن خواهند گفت و فیلم مستندی به کارگردانی مژگان ایلانلو به نمایش درمی آید.
انجمن زنان پژوهشگر تاریخ در سال ۱۳۷۸خورشیدی در تهران فعالیت های رسمی خود را با تشکیل مجمع عمومی و‌انتخاب هیئت مدیره آغاز کرد. اساتید ارجمندی از ابتدا در نقش مشاور و حامی بویژه در کمیته های علمی و‌ هیئت داوران همایش های انجمن و نیز نشست های علمی و‌میزگردهای تخصصی آن حضور جدی و‌موثر داشتند.
بزرگانی که برخی از آنان اینک رخ در نقاب خاک دارند چون دکتر صادق آئینه وند، دکتر محمدابراهیم باستانی پاریزی، دکتر احسان اشراقی و برخی به رنج بیماری و‌هجران مبتلا گشته اند چون دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن، دکتر عای اصغر مصدق و دکتر شیرین بیانی. اما هنوز این نهاد مدنی بیست ساله از شانس بزرگ بهره مندی از همراهی و‌حمایت بزرگانی از اهل تاریخ و فرهنگ و‌ادب ایرانزمین چون دکتر منصوره اتحادیه، دکتر ژاله آموزگار، دکتر روح انگیز کراچی، و دیگر اساتید از قدما و‌متأخرین تاریخ و‌ادب برخوردار است.
این انجمن که برای اولین بار به بررسی نقش زن طی قرون و‌اعصار در تاریخ ایران و‌ پس از آن در جهان اسلام و‌ نیز کشورهای منطقه به صورتی کاملا علمی و‌به دور از تعصب و‌افراط گرایی پرداخته است. و‌اینک پس از ۲۰ سال فعالیت علمی، فرهنگی و‌ نیز کنشگری اجتماعی می تواند مدعی پایه گذاری تاریخ نگاری جنسیتی در ایران باشد.
در “شب انجمن زنان پژوهشگر تاریخ” گوشه چشمی خواهیم داشت به عملکرد ۲۰ ساله ی این نهاد مدنی که برگزاری چندین سمینار بین المللی و‌همایش ملی و‌محلی و ده ها میزگردتخصصی و‌نشست های علمی و‌مراسم نکوداشت پیشکسوتان تاریخ و ادب و فرهنگ را در کارنامه ی خود دارد.
اتوبان حقانی .غرب به شرق .کتابخانه ملی ایران .سالن حکمت .