شب داریوش شایگان و شناخت هند

 

مجله بخارا با همکاری مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی و نشر فرزان روز به مناسبت هشتاد و پنجمین سالگرد تولد زنده یاد دکتر داریوش شایگان در ساعت پنج بعد از ظهر شنبه پنجم بهمن ١٣٩٨ مراسمی را در مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی برگزار می کند.
در این مراسم سخنرانان: کاظم موسوی بجنوردی ، دکتر فتح الله مجتبایی، دکتر نیر طهوری ،محمد منصور هاشمی وعلی دهباشی درباره آشنایی ، سوابق مطالعاتی و آثاری که دکتر شایگان درباره فلسفه ،ادیان و مذاهب هند و جریانهای فرهنگی درگذشته تاریخی هندکه به زبان فرانسه و فارسی نوشته‌اند، می‌ پردازند.
دکتر شايگان بیش از نیم قرن پیش کتاب « ادیان و مکتب‌های فلسفی هند» را تالیف کرد که هنوز پس از گذشت پنجاه و چند سال از منابع معتبر در این زمینه به شمار می‌رود. همچنین رساله دکتری ایشان Les relations de l’hindouisme et du soufisme: D’apres le Majma al-Bahrayn de Dara Shokuh) به زبان فرانسه که بعدها توسط جمشید ارجمند به فارسی ترجمه شد :(آیین هندو و عرفان اسلامی بر اساس مجمع البحرین داراشکوه)که این کتاب در حوزه تطبیقی اسلام و آیین هند از منابع درجه اول به شمار می آید. مساله هند همواره در نگاه دکتر شایگان بررسی می شد و آخرین سخنرانی ایشان درباره ماهاتما گاندی در جشن یکصد و پنجاه سالگی تولد او بود.
نیاوران .کاشانک .مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی . نرسیده اجودانیه . پلاک ۲۱