شب علی بلوکباشی

 

شب دکتر علی بلوکباشی به مناسبت زادروز ایشان توسط مجلۀ بخارا با همکاری نشر گل آذین، مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی، دفتر پژوهش های فرهنگی و خانۀ اندیشمندان علوم انسانی، روز یکشنبه، ۲۲ دی ماه ۱۳۹۸ ساعت ۵ بعدازظهر برگزار می شود. در این شب سخنرانان: نوش آفرین انصاری، کاظم موسوی بجنوردی، ناصر تکمیل همایون، ناصر فکوهی، نعمت الله فاضلی، پروین صدقیان و علی دهباشی به سخنرانی خواهند پرداخت.
دکتر بلوکباشی روز ۲۲ دي ماه ۱۳۱۴ شمسی در خيابان شاهپور، محله اي درجنوب شهر تهران به دنیا آمد. دورۀ لیسانس و فوق لیسانس را در رشتۀ « ادبیات فارسی» و «زبان‌شناسی همگانی و زبان های باستانی» در دانشگاه تهران گذراند. در۱۳۴۹شمسی برای ادامۀ تحصیل به انگلستان اعزام شدم. در دانشگاه آکسفورد به تحصیل مردم شناسی پرداخت و دوره‌های تحصیلات عالی Diploma ، B. Litt. و سرانجام D. Phil را در رشتۀ «انسان‌شناسی اجتماعی» گذراند.
پژوهش در زمینۀ مردم‌شناسی و فرهنگ عامۀ ایران و ساخت های اجتماعی، اقتصادی، هنری و فرهنگی و نظام های دینی- مذهبی و عقیدتی در جامعه‌های شهری و ایلی ـ عشایری از عمده‌ترین فعالیت های علمی-تحقیقی ایشان بوده است. در دانشگاه های تهران، الزهرا، هنر و آزاد اسلامی تدریس می ‌کرد. در سال های اخیر چند سال به تدریس در دورۀ تحصیلات تکمیلی دکتری در بنیاد ایران شناسی و دانشگاه هنر پردیس مشغول بود.
ایشان در چندین همایش و کنفرانس در داخل و خارج از کشور حضور داشته است. پیش از انقلاب اسلامی مدیر بخش تحقیقات شهری و معاون پژوهشی مرکز مردم‌شناسی ایران و سردبیر فصلنامۀ «مردم‌شناسی و فرهنگ عامه ایران» بود. در دورۀ جمهوری اسلامی عضو شورای اجرائی فرهنگنامۀ کودکان و نوجوانان، مدیر بخش مردم شناسی دفتر پژوهشهای فرهنگی، عضو انجمن انسان شناسی ایران، عضو شورای عالی علمی و مدیر بخش مردم شناسی دائرةالمعارف بزرگ اسلامی، و عضو شورای عالی سایت انسان شناسی و فرهنگ عامه بوده و هست.
آثار تحقیقی و نوشته هایش به صورت صد ها مقاله و ده ها کتاب چاپ و نشر یافته اند. برخی از آثارمستقلش عبارتند از: کتاب های فرهنگ عامه، تعزیه خوانی، قالی شویان و … دو ترجمه، یکی کتاب 《تاریخ انسان شناسی از آغاز تا امروز 》 و 《بازمانده هایی از فرهنگ دورۀ جاهلی درتمدن اسلامی》 است. ساخت دو فیلم مردم نگاری ایران به نام های « دراویش قادری» و « قالی شویان» در زمرۀ آثار تصویری ایشان هستند.

مکان: خیابان استاد نجات اللهی، نبش خیابان ورشو، خانۀ اندیشمندان علوم انسانی