شب میرزا غلامرضا

میرزا غلامرضا از خوشنویسان به‌نام و برتر تاریخ نستعلیق و شکسته است. در تاریخ خوشنویسی برخی، میرزا غلامرضا را تنها کسی می‌دانند که در هر دو هنر نستعلیق و شکسته در مقام استادی مسلم است. یکی از وجوه تمایز آثار خوشنویسی میرزا غلامرضا این بود که شکسته‌نویسی‌اش رنگ و بوی نسعلیق داشت. میرزا غلامرضا به تمامی دانگ‌ها و قالب‌های رایج در خوشنویسی تسلط داشته و خصوصا در قالب سیاه مشق شیوه نو ایجاد کرده بود.

از ماندگارترین آثار به جا مانده از میرزا غلامرضا می‌توان به نشانه‌ی سرنامه‌های ناصرالدین شاه، کتیبه‌های مدرسه سپهسالار، مهر تشریفاتی آستان قدس رضوی و خوشنویسی روی کره‌ی جغرافیایی جواهرنشان ناصرالدین شاه اشاره کرد که در حال حاضر در موزه‌ی جواهرات ملی ایران نگاه‌داری می‌شود. همچنین قطعه‌ی “صبحگهیم” از شاهکارهای خط نستعلیق و قطعات درخشان است که از زمان نگارش تا به امروز، همواره به عنوان یک تا سه قطعه‌ی برتر تاریخ خوشنویسی ایران مورد توجه بوده. در این قطعه میرزا غلامرضا شعر حافظ را به کلک سمّار نگاشته است.

کتابسرای نیک به کوشش زنده یاد دکتر مظفر بختیار مجموعه آثار میرزا غلامرضا اصفهانی را منتشر کرده است. در این کتاب علاوه‌بر آثار میرزا غلامرضا، پژوهشی از دکتر بختیار درباره‌ی زندگی نامه و آثار میرزا غلامرضا منتشر شده است. در این مراسم از کتاب رونمایی می‌شود. همچنین آیدین آغداشلو، زروان بختیار، علی دهباشی با حضور استاد نصرالله افجه‌ای سخنرانی می‌کنند.

زمان : دوشنبه ۱۶ دي ماه ١٣٩٨

از ساعت ٥ عصر

مکان: خانه اندیشمندان علوم انسانی، خیابان نجات اللهی، چهارراه ورشو، تالار فردوسی