شب غلامحسین زرگری نژاد

مجله بخارا با همکاری کتابخانه ملی ایران و موسسه نگارستان اندیشه به پاس چندین دهه خدمات دانشگاهی و تالیف دهها کتاب و مقالات بسیار شبی را به افتخار دکتر غلامحسین زرگری نژاد در ساعت ۴/۵ بعد از ظهر سه شنبه سوم دی ۱۳۹۸ در تالار حکمت کتابخانه ملی ایران برگزار می کند. در این مراسم : ناصر تکمیل همایون . هادی خانیکی ، داود فیرحی ، محمد علی اکبری و علی دهباشی درباره زندگی و اثار استاد زرگری نژاد سخنرانی خواهند کرد.
دکتر غلامحسین زرگری‌نژاد (متولد ١٣٢٩) دانش‌آموخته تاریخ و استاد بازنشسته‌ی گروه تاریخ دانشگاه تهران، مصحح و مؤلف آثار متعدد تاریخی است. وی تحصیلات عالی خود را در دانشگاه تهران آغاز کرد و در سال ١٣٥٧ در رشته تاریخ در مقطع کارشناسی فارغ‌التحصیل شد. پس از انقلاب فرهنگی و تعطیلی دانشگاه‌ها به وزارت آموزش و پرورش رفت و به مدت سه سال در زادگاه خود بجنورد، مشغول به کار شد. او در سال ١٣٦٠ به تهران آمد و در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در تألیف کتاب‌های درسی تاریخ همکاری کرد و بلافاصله پس از بازگشایی مجدد دانشگاه‌ها، تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ارشد تاریخ در دانشگاه تهران پی گرفت. وی بعد از اخذ مدرک کارشناسی ارشد از آموزش و پرورش به وزارت خارجه رفت و تا اواخر دهه‌ی شصت به عنوان استاد در دانشکده روابط بین‌الملل وزارت خارجه مشغول به تدریس شد. در همین سال‌ها و هم‌زمان با تحصیل در دوره‌ی دکتری تاریخ در دانشگاه تربیت مدرس به تدریس در دانشگاه تهران نیز همت گمارد و از اواخر دهه‌ی شصت به دانشگاه تهران منتقل شد. او در سال ١٣٧٣ از رساله‌ی دکتری خود با عنوان «تحول و تطور اندیشه سیاسی در عصر قاجار» دفاع کرد. غلامحسین زرگری‌نژاد در سال‌های حضور در دانشگاه تهران، بارها مسئولیت مدیریت گروه تاریخ را برعهده داشت و تلاش کرد با تأسیس گرایش‌های جدید نظیر مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز، مطالعات خلیج فارس، اسناد و مدارک آرشیوی، زمینه‌ی پژوهش در عرصه‌های جدید را برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی فراهم سازد. وی نهایتاً در سال ١٣٨٨ با درجه استاد تمامی و در سن ٥٩ سالگی بازنشسته شد. به‌رغم آنکه بازنشستگی زودهنگام، دانشجویان زیادی را از دانش او محروم کرد اما برای وی ـ اجباراً ـ فرصتی ایجاد شد تا کارهای پژوهشی نیمه‌تمام خود را سامان دهد.
غلامحسین زرگری‌نژاد در چهار دهه فعالیت پژوهی ده‌ها عنوان تصحیح و تألیف منتشر کرده که اغلب آن‌ها در دو دوره‌ی تاریخی متمرکز است: تاریخ صدر اسلام و دوران معاصر ایران. کتاب‌های تاریخ صدر اسلام: عصر نبوت(انتشارات سمت ـ ١٣٧٩)، نهضت امام حسین و قیام کربلا (انتشارات سمت ـ ١٣٨٣) و تاریخ تحلیلی اسلام از بعثت تا غیبت (انتشارات سمت ـ ١٣٨٦) مهم‌ترین آثار انتشار یافته‌ی او در حوزه‌ی مطالعات تاریخ اسلام است. همچنین وی در چند سال اخیر مشغول آماده‌سازی مجموعه‌ی ١٠ جلدی سیره‌ی رسول‌الله (ص) است که سال آینده توسط انتشارات نگارستان اندیشه منتشر خواهد شد. مطالعات و آثار او در تاریخ معاصر ایران نیز، پرشمار و قابل اعتناست. خاطرات نخستین سپهبد ایران (مؤسسه پژوهش و مطالعات فرهنگی ـ ۱۳۷۳)؛ رسائل مشروطیت (چاپ دوم، ویراست دوم، مؤسسه تحقیقات و توسعه علوم انسانی ـ ١٣٨٨) سیاست‌نامه‌های قاجاری: مشتمل بر ٣١ رساله‌ی سیاسی عصر قاجار تا پیش از مشروطه(چاپ دوم، ویراست دوم: نگارستان اندیشه، ١٣٨٣)؛ مآثر السلطانیه (انتشارات روزنامه ایران ـ ١٣٨٣)؛ تاریخ احمدشاهی (دانشگاه تهران ـ ١٣٨٤)؛ روزشمار تاریخ معاصر ایران (مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران ـ ١٣٨٦)؛ شرح آسیای مرکزی و انتشار سیویلیزاسیون روسی در آن (مؤسسه تحقیقات و توسعه علوم انسانی ـ ١٣٨٣)؛ احکام‌الجهاد و اسباب‌الرشاد (انتشارات بقعه ـ ١٣٨٠) و تاریخ قاجار: دوران آقامحمد خان (انتشارات سمت ـ ١٣٩٦) از مهم‌ترین آثار وی در این زمینه است. تازه‌ترین اثر منتشر شده‌ی وی کتاب «اندیشه و سیاست در ایران قاجار» است که در سال ١٣٩٨ توسط انتشارات نگارستان اندیشه منتشر شده است. وی از سال‌ها پیش به گرداوری رساله‌های سیاسی عصر قاجار همت گمارده و تصمیم دارد به‌زودی مجلدات جدیدی به آثار قبلی منضم کند. او در حال حاضر، در آستانه‌ی هفتاد سالگی علاوه بر فعالیت‌های مستمر پژوهشی به تدریس در مقطع دکتری در دانشگاه‌های شهید بهشتی و علوم و تحقیقات مشغول است.
بزرگراه شهید حقانی ، (از غرب به شرق )، بلوار کتابخانه ملی ایران ، مرکز همایش های سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران . تالار حکمت.