دیدار و گفتگو با فرهنگ رجایی

 

یکصد و هفتاد و نهمین جلسه از سلسله نشست‌های صبح پنجشنبه‌های مجله بخارا اختصاص یافته به دیدار و گفتگو با دکتر فرهنگ رجایی که در ساعت نه صبح پنجشنبه چهاردهم آذر ۱۳۹۸ در خانه گفتمان شهر برگزار می‌شود.
دکتر فرهنگ رجایی (متولد 1331) پژوهشگر علوم سیاسی با حوزه تخصصی اندیشه سیاسی و روابط بین‌الملل، استاد تمام (پرفسور)، در دانشگاه کارلتون در کشور کاناداست. مراحل تحصیلاتی خود را در اراک (تا پایان دبیرستان)، تهران (دوره کارشناسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی در دانشگاه تهران)، و امریکا (دوره کارشناسی ارشد، دانشگاه اوکلاهما و دوره مطالعات عالی دکتری، دانشگاه ویرجینیا) طی کرده است. وی تاکنون در دانشکده روابط بین‌المللِ وزارت امور خارجه، دانشگاه تهران، دانشگاه امام صادق(ع)، تربیت مدرس، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، و دانشگاه شهید بهشتی در ایران، و دانشگاه‌های ویرجینیا و ایالتی شانیِ اوهایو در امریکا، هامبولت در آلمان، و آکسفورد در انگلستان تدریس و تحقیق کرده است. از آغاز تدریس در دانشگاه کارلتون در 1376، کرسی استادی اندیشه سیاسی و روابط بین الملل در دانشکده علوم سیاسی و کرسی استادی «تجدد و تمدن برآمده از آن» را در دانشکده انسانیات آن دانشگاه به عهده دارد. ضمناً، از 1386 تا 1396 ریاست دانشکده اخیر را نیز عهده دار بوده است.
اولین اثر ترجمه‌ای وی، فهم نظریه‌های سیاسی (آگاه، 1365، چاپ دوازدهم، 1397) است که اثری مهم درباره روش اندیشیدن در امر سیاسی است. اولین کتاب تألیفی وی به زبان فارسی، تحول اندیشه سیاسی در شرق باستان (قومس، 1370، چاپ پنجم 1395) است، که اندیشه در قانون عقل جهانداری و فراز و فرود آن را به ترتیب در حوزه‌های تمدنی بین‌النهرین، ایران، هند و چین باستان به بحث می‌گذارد. کتاب تألیفی دیگر وی با عنوان مُشکِلِه هویت ایرانیان امروز (نشر نی 1383، چاپ دوم از ویراست تازه 1397)، عناصر شکل‌ دهنده باغ هویت ایرانی را که وی «سنت، ایران، دین (اسلام) و تجدد» خوانده است، به تحلیل گذاشته است. کتاب دیگر وی به انگلیسی با عنوان تجددگرایی و اسلامگرایی (2007، که ضمناً تحت عنوان الاسلامویه و الاحداثه -2011- به عربی ترجمه شده است) به تحولات فکری و سیاسی تاریخی که به انقلاب 1357 منجر شد و همچنین به تحولات پس از آن توجه دارد.
خانه گفتمان شهر – میدان‌فلسطین، ضلع جنوبی خیابان طالقانی، پلاک ۵۱۴