شب عبدالحسین نوشین

به مناسبت تولید و پخش فیلم پرنده‌ی آبی به کارگردانی فرزاد فره وشی که درباره‌ی زندگی عبدالحسین نوشین است، شبی از شب‌های بخارا اختصاص یافته است به عبدالحسین نوشین که روز شنبه بیست وپنجم ابان ۱۳۹۸ در خانه‌ی تآتر ساعت هفده برگزار می شود.
سیّد عبدالحسین نوشین یکی از اوّلین بنیادگذاران تآتر نوین درایران است. وی پس از بازگشت به ایران در سال ۱۳۰۹ فعّالیت در تآتر را به صورت جدی پی گرفت و توانست با حمایت مالی دوسرمایه‌گذار در دهه‌ی ۲۰ تماشاخانه‌ی‌ فردوسی را راه‌اندازی کند. نوشیـن تا سال ۱۳۲۷ اجراهای پر بازدید و موفق زیادی را روی صحنه برد و توانست در فرهنگِ جامعه تاثیرِ عمیقی بگذارد. در سال ۱۳۲۷ پس از ترور محمّدرضا پهلوی چند تن مظنون از جمله نوشین را بازداشت کردند و سرانجام در سال ۱۳۲۹ از زندان گریخت و مدّتی در منزل توران مهـرزاد و سپس عزت‌الله انتظامی پنهان شد و در همان سال توانست از ایران خارج شود. نوشین تا زمان مرگ در شوروی سابق اقامت داشت و هیچ وقت نتوانست به ایران بازگردد.لرتا هایراپتیان که از بازیگران مطرح دهـه‌ی ۲۰ خورشیدی به شمار می‌آمد، همسر وی بود و نوشین او را لوریک صدا می‌زد. نشانه‌ی سالک روی بینی او یادگار دوران کودکی‌اش بود.
این مراسم در روز شنبه بیست و پنجم آبان 1398 در تماشاخانه‌ی جوانمرد وا قع در خانه‌ی تآتر به نشانی تهران خیابان انقلاب، خیابان استاد نجات الهی، خیابان سمیه (به سمت حافظ)، پلاک 260 برگزار می‌گردد.