دیدار و گفتگو با آلبرت کوچویی

 

یکصد و هفتاد و ششمین نشست از سلسله جلسات صبح پنجشنبه بخارا اختصاص یافته به دیدار و گفت و گو با آلبرت کوچویی که در ساعت نه صبح پنج شنبه بیست و سوم آبان ۱۳۹۸ با حضور : بهزاد شیشه گران، مونا خوش اقبال، احسان حاجی پور، امیر حامد موسوی و علی دهباشی در خانه گفتمان شهر برگزار می شود.

آلبرت کوچویی نویسنده، مترجم، روزنامه نگار،گوینده و مجری ایرانی است. وی در سال ۱۳۲۲ در همدان متولد شد. در ۷ سالگی تا اتمام مقطع تحصیلی دیپلم به همراه خانواده به آبادان می‌رود.

همکاری وی با مطبوعات و رادیو نفت ملی از دوران نوجوانی شکل گرفت. پس از آن در رادیو رضائیه به عنوان تهیه کننده، نویسنده و گوینده فارسی و سرپرست رادیو آشوری فعالیت می کند.
شهر تهران به منظور تکمیل تحصیلات در دانشکده های زبان مدرسه عالی پارس و‌ مدرسه عالی ترجمه و البته کارشناسی ارشد در عرصه خبر پذیرای وی بود.
چندی بعد در سازمان رادیو و تلویزیون با صدایی خوش و احاطه به بنیان های متن در رادیو به گویندگی می پردازد. اما آنچه او را در همه این سال ها از دیگر همکارانش متمایز کرده‌ ذوق و قریحه و دانش کوچویی در عرصه نویسندگی، خبر و ترجمه است. وی در تمام دوران حیات کاری خود در رادیو نقش و تاثیر پر رنگی در عرصه سردبیری (هفته نامه فضیلت، فانوس، جوانان و … )، ترجمه، نقد هنری و … داشته است. از این رو در سال ۱۳۹۶ از طرف شورای عالی انقلاب فرهنگی گواهینامه درجه یک هنری در زمینه هنرهای نمایشی به وی اعطا شد.
ترجمه کنسرت ناتمام اثر فدریکو گارسیا لورکا، اشعار پابلو نرودا، کتاب حماسه آشوری قاطینای پهلوان نوشته ویلیام دانیال، منتقد هنری روزنامه ها و نشریه های آیندگان، فردوسی و خوشه به سردبیری احمد شاملو، تالیف کتاب نوشته های خطی، چاپ بیش از سه هزار مقاله و نقد و گفت و گو از دهه ۵۰ تا دهه ۸۰ و تدریس در دانشگاه همه بخشی از زحمات و فعالیت چشمگیر آلبرت کوچویی در عرصه فرهنگی ایرانی است.
خانه گفتمان شهر . میدان‌فلسطین . ضلع جنوبی خیابان طالقانی . پلاک ۵۱۴