شب علم کوه

 

شب علم کوه به دنبال شبهایی است که مجله بخارا برای قله ها و کوه های دماوند ، توچال و هیمالیا برگزار می کند . شب علم کوه در ساعت پنج بعداز ظهر شنبه ششم مهر ۱۳۹۸ در تالار فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می شود. دراین مراسم سخنرانان : کوروش برارپور ، اکبر هاشمی و عباس محمدی سخنرانی خواهند کرد. همچنین فیلم مستندی به نمایش در می اید.
علم‌کوه، دومین قله‌ی بلند ایران به ارتفاع 4850 متر، نام خود را به یک توده‌ی کوهستانی بزرگ در البرز مرکزی داده است. توده (massif) علم‌کوه دربرگیرنده‌ی ده‌های قله با ارتفاع بیش از چهارهزار متر، و به همین دلیل سرچشمه‌ی چند رودخانه، از جمله سردابرود و رودخانه‌های سه‌هزار و دوهزار است. در دامنه‌های شمالی منطقه‌ی علم‌کوه می‌توان پهنه‌هایی از جنگل هیرکانی (خزری) و در دامنه‌های جنوبی، نمونه‌هایی از بهترین مراتع کشور را دید. کل منطقه هم یک زیستگاه ارزشمند حیات وحش با گونه‌های شاخصی چون کل و بز، خرس، پلنگ، و کبک دری است.
بخشی از کوهستان علم‌کوه شامل خود این قله، یخچال طبیعیِ پای آن و قله‌‌های نزدیک، به مساحت حدود چهار هزار هکتار، از سال 1381 به عنوان «اثر طبیعی ملی» ثبت شده است. در این کوهستان می‌توان پدیده‌های زمین‌ریخت‌شناسی (ژئومورفولوژیک) متنوعی دید که بسیاری از آن‌ها مانند پدیده‌های یخچالی گوناگون، در ایران و کل منطقه‌ی خاورمیانه و شمال افریقا بی‌مانند است.
کوه‌پایه‌های علم‌کوه و کناره‌ی رودخانه‌های جاری از آن، بستر فرهنگ‌های برجسته هم بوده است. چنان‌که آثار ارزشمندی مانند «جام طلایی تپه کلار» با قدمت نزدیک به سه هزار سال و آثار دیگری که در منطقه یافت شده، نشانگر تمدنِ حدوداً شش‌هزار ساله و پرباری است که به شکلی پیوسته در کلاردشت ادامه داشته است. امروزه، کلاردشت و علم‌کوه از جاذبه‌های برجسته‌ی گردشگری و کوه‌نوردی ایران است که مورد توجه گردشگران خارجی هم هست. در مورد کوه‌نوردی، بی‌تردید این منطقه، مهم‌ترین کوهستان ایران است که در آن می‌توان به شاخه‌های گوناگون ورزش کوه‌نوردی، در کلاس جهانی پرداخت.
«شب علم‌کوه» فرصتی است برای اشاره به ارزش‌های طبیعی و فرهنگی این کوهستان که رخساره‌های زمین و همچنین تاریخ آن بس پر فراز و نشیب است.
خانه اندیشمندان علوم انسانی . خیابان نجات اللهی. چهارراه ورشو . تالار فردوسی