شب انس کیشویچ، شاعری از کرواسی

 

مجله بخارابعد از برگزاری شبهای ” اوسیپ ماندلشتایم ” ، ” انا اخما توا ” ، ” نونوژودیس “، ” محمود درویش ” ، “راینر ماریا ریلکه ” ، ” رابیند رانات تاگور ” شب شاعری از کشور کرواسی را برگزار می کند.و همزمان با انتشار ترجمه ی فارسی مجموعه شعر “سپیده که سر زد” سروده ی انس کیشویج مجله بخارا شب شعر انس کیشویچ را برگزار می کند.

اِنِس کیشِویچ Enes Kiševićدر سال ۱۹۴۷میلادی در شهر بُسانسکا کروپا در بوسنی هرزگووین بدنیا آمده است. تحصیلات ابتدایی، راهنمایی و متوسطه خود را در شهر کلوچ به پایان برده و در سال ۱۹۷۱از آکادمی هنرهای نمایشی و فیلم شهر زاگرب فارغ‌التحصیل شده است. وی در بسیاری از نمایش‌های تأتر، فیلم‌ها و تلویزیون نقش هایی به عهده گرفته است. استعداد شاعری اش مدت ها در سایه ی فعالیت های نمایشی او قرار داشت. پس از انتشار نخستین مجموعه شعر او در سال ۱۹۷۴ به نام «جوانی که نخستین سروده‌هایش را عرضه می‌کند»، کیشِویچ به عنوان شاعر مورد توجه همگان قرار گرفت و پس از انتشار مجموعه های دیگر، یکی از پرآوازه ترین شاعران یوگسلاوی سابق شد. اشعار کیشِویچ به زبانهای انگلیسی، آلمانی، فرانسوی، اسلونیایی، ایتالیایی، ترکی، مجاری، فارسی و عربی ترجمه شده است. اشعار انس کیشویچ بسیار عمیق و سرشار از شور زندگی ست و او را به شاعر صلح، مدارا، نیایش و عشق به جهانیان شناسانده است. صدای زیبا و مو‌ثر انس کیشویچ در شبهای شعر، کلاسهای درسی دانشکده‌ها و مدارس، برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی نقش مهمی را در آگاه کردن مردم از حقایق جنگ در بوسنی و هرزگووین و کرواسی داشته است. انس کشویج عضو انجمن هنرمندان کرواسی (DHU) است .
انس کیشویچ جایزه های بسیاری را از سرزمین های خاستگاهش و کشورهای ژاپن و انگلستان دریافت کرده و در سالهای ۱۹۹۳ و ۱۹۹۶ و ۲۰۱۸ میلادی نامزد دریافت جایزهٔ نوبل بوده است.

از سال ۱۹۷۶ تاکنون نزدیک به چهل مجموعه شعر از وی منتشرشده است.
شب انس کیشویچ برای بزرگداشت مقام هنری و ادبی ایشان در عصر شنبه یکم دی ماه از ساعت پنج تا هفت بعدازظهر نشستی برگزار می شود.درین همایش خود شاعر -انس کیشویچ و مترجم مجموعه اشعار او -آقای دکتر ابتهاج نوایی حضور داشته و سخنرانی خواهند کرد.دکتر نوایی دانش آموخته ی کرواسی ، عضو انجمن مترجمان ادبی و رئیس انمجن ایراندوستان در کرواسی است. همچنین دبیر اول سفارت کشور کرواسی ملادن گلاوینا و علی دهباشی نیز از سخنرانان خواهند بود.

شنبه یکم دی ۱۳۹۷،ساعت پنج بعد از ظهر
خیابان استاد نجات اللهی ،نبش خیابان ورشو،خانه اندیشمندان علوم انسانی ،تالار فردوسی