دیدار و گفتگو با پیروز سیار

 

 

پیروز سیار پژوهشگر و مترجم آثار متعدد در زمینۀ هنرهای تجسمی، ادبیات و ادیان، در 1339 در تهران زاده شده است. او که فارغ التحصیل رشتۀ کارگردانی سینما از کشور فرانسه است، کتابهای آموزشی متعددی در رشته های مختلف هنرهای تجسمی به فارسی برگردانده است. وی نخستین مترجم آثار کریستیان بوبن نویسندۀ سرشناس فرانسوی به زبان فارسی است و با ترجمۀ کتاب رفیق اعلی او که در بارۀ زندگی و سلوک روحی فرانچسکوی قدیس است، این نویسنده را برای نخستین بار به خوانندگان فارسی زبان معرفی کرد و پس از آن کتابهای فرسودگی، نور جهان و کتاب بیهوده او را نیز به فارسی برگرداند

سیار جدیدترین ترجمه عهد جدید را به فارسی انجام داده‌ است. کتابهایی ازعهد عتیق که مجموعۀ “کتب قانونی ثانی” عهد عتیق است از دیگر ترجمه‌های او است. وی ترجمه دو کتاب حکمت سلیمان و حکمت بن سیرا را نیز که از کتب عهد عتیق هستند، به صورت مجزا منتشر کرده‌ است.

و اکنون وی در ادامۀ طرح ترجمۀ کتاب مقدس، برگردان جلد دوم عهد عتیق را با عنوان فرعی “کتابهای تاریخ” منتشر کرده است. این جلد که ادامۀ کتابهای شریعت یا تورات است، مشتمل بر کتابهای یوشع، داوران، روت، اول و دوم سموئیل، اول و دوم پادشاهان، اول و دوم تواریخ، عزرا، نحمیا، طوبیا، یهودیت، استر، اول و دوم مکابیان است.

در این دیدار که با حضور غلامرضا اعوانی ،کامران فانی ، بهاالدین خرمشاهی و محمدجواد فریدزاده برگزار می‎شود به بحث و گفتگو درباره ترجمه‎های پیروز سیار و به ویژه تازه‎ترین کتاب وی خواهیم پرداخت.

زمان:پنجشنبه سوم خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۹ صبح

مکان:میدان فلسطین، طالقانی غربی، ضلع جنوبی خیابان طالقانی،پلاک ۵۱۴، خانه وارطان