دیدار و گفتگو با محمود زند مقدم

یکصد و سومین نشست صبح پنجشنبه های کتابفروشی آینده اختصاص یافته به دیدار و گفتگو با دکتر محمود زند مقدم که درساعت نه صبح پنجشنبه سی‎ام شهریور برگزار می شود.

دکتر محمود زند مقدم، متولد 1317، با مدرک «دکترای برنامه‌ریزی منطقه‌ای» از انگلیس، سفرهای خود به بلوچستان را از ۱۳۴۲ شروع کرد. اول‌ بار به درخواست سازمان برنامه ‌و بودجه برای بررسی وضع درآمد و هزینه‌ی خانوار بلوچ. بعدها شد رئیس دفتر برنامه‌ و بودجه در زاهدان و رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های خلیج فارس و دریای عمان. و باقی سال‌های زندگی را با هزینه‌ی شخصی در سفر به بلوچستان گذراند. روایت این سفرها را در هفت جلد «حکایت بلوچ» نوشت که شاهرخ مسکوب درباره‌اش چنین نوشت: «محمود زند مقدم همچنان که چشم و گوش بسته‌ی مرا به زندگی و مردم سرزمینی از این آب و خاک باز می‌کند، با تخیل ورزیده و دورپروازش ذهن خواب‌زده‌ی خواننده‌ای مانند مرا نیز بیدار می‌کند. من درباره‌ی هیچ کجای ایران گزارشی به این پایه و مایه، که باید حاصل چندین و چند سال کار باشد، ندیده‌ام. حیف از چنین کاری که غریب افتاده و انگار کمتر کسی از وجود آن خبر دارد چون با هر کسی صحبت کردم یا کتاب را نمی‌شناخت یا فقط اسمی از آن شنیده بود.»

محمود زند مقدم این روزها در حال نوشتن و ویرایش کتاب‌های جدید خود است. مجموعه‌ی هفت‌جلدیِ «حکایت بلوچ» نیز به‌زودی از سوی انتشارات دنیای اقتصاد منتشر خواهد شد.

دکتر زند مقدم در این نشست به سوالات خوانندگان آثارش پاسخ می دهد و درباره کاربرد و توانایی‎های زبان فارسی در سفرنامه نویسی و مونوگرافی نیز صحبت خواهد شد.

خیابان ولی عصر. سه راه زعفرانیه . خیابان عارف نسب .کتابفروشی آینده(بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار)