در گفتگو با سید اختر حسین : ایران، فراتر از مرزهای سیاسی امروز / پریسا احدیان

photo_2016-05-25_09-11-33

صبح روز پنجشنبه، ششم خرداد ماه سال یکهزار و سیصد و نود و پنج، بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار با همراهی مجلۀ بخارا، در پنجاه و چهارمین نشست از مجموعه نشست های کتابفروشی آینده، میزبان «سید اختر حسین»، پژوهشگر و استاد ادبیات فارسی از کشور هندوستان بود.

در ابتدا علی دهباشی ضمن خوشامدگویی به میهمانان حاضر در این نشست، از خاطرات سفر به هند به مناسبت جشن هشتادمین سال انتشار بوف کور چنین یاد کرد:

“یک بخش، احساسات شخصی ماست نسبت به جناب آقای دکتر اختر حسین که در دوران اقامت ما به مناسبت جشنی که ایشان برای انتشار بوف کور در هند، در دهلی گرفتند – جشنی که ما باید می گرفتیم و متأسفانه موفق نشدیم- اما پروفسور با دعوتی که از تمام هدایت شناسان دنیا بخصوص هدایت شناسانی که از دانشگاه کلمبیا از جمله: خانم حورا یاوری و دیگر متخصصان مناطق مختلف جهان، داشتند، طی چند روز بزرگ ترین همایش صادق هدایت شناسی با تأکید بوف کور را برگزار کردند که در نوع خود چه از نظر سخنرانی هایی که ارائه شد و چه از نظر مدیریتی که ایشان و همکارانشان در دانشگاه جواهر لعل نهرو داشتند، بی نظیر بود و خاطرۀ فراموش نشدنی برای ما، گروه شرکت کننده ای که  از ایران رفته بودیم، رقم خورد.”

علی دهباشی در ادامۀ سخنانش به شرح بیوگرافی سید اختر حسین بر اساس نوشته دکتر ناهید مرشدلو، پژوهشگر گروه مطالعات فارسی آسیای میانۀ دانشگاه جواهر لعل نهرو، پرداخت:

” دکتر سید اختر حسین در سی ام ژانویه سال 1963 در خانواده‎ای متمول در شهر کلکته هند به دنیا آمد . پدر ایشان ، سید مبارک حسین ، در سال های پیش از استقلال هند ، از پیشاور به کلکته آمد و بعد از استقلال و پدید آمدن پاکستان ، نیز در کلکته ماند و به کار خود ادامه داد . ایشان جراح – دامپزشک بود و تا زمان استقلال در دولت هند به عنوان افسر دامپزشکی مشغول به کار بود اما بعد از استقلال ، این پیشه را رها کرده و به تجارت و بازرگانی روی کرد . او یک هتل هم در شهر کلکته تاسیس نمود و سرانجام پس از گذشت مدتی کوتاه ، به دلیل ابتلا به بیماری سرطان ، درگذشت . دکتر اختر در مورد پدرشان می گویند که « ایشان همه ی زمینه های آموزش و پرورش را برای من و خواهران و برادرانم فراهم کرده بودند و ما زمینه پیشرفت در هر رشته و کاری را داشتیم.»