شبی با دکتر آمبیدکار، نویسنده قانون اساسی هند

ambid kar 50-70

شب دکتر آمبیدکار .. از شبهای مجله بخارا بود که با همکاری سفارت هند و بنیاد فرهنگی ملت عصر پنجشبه 26 فروردین ماه در کانون زبان فارسی برگزار شد.

در ابتدای این شبِ بخارا علی دهباشی از دکتر داریوش شایگان و.سائوراب کومار ـ سفیر هند در ایران ـ دعوت کرد تا از مجله «دورنمای هند» که این شماره از نشریه خود را به دکتر آمبیدکار، حقوق‎دان، سیاستمدار، اقتصاددان و مصلح اجتماعی و یار مهاتما گاندی و نویسنده قانون اساسی احتصاص داده است رونمایی کنند.

دکتر داریوش شایگان و سائوراب کومار به هنگام رونمایی از مجله دورنمای هند
دکتر داریوش شایگان و سائوراب کومار به هنگام رونمایی از مجله دورنمای هند ـ عکس از متین خاکپور

سپس آقای سائوراب کومار به عنوان اولین سخنران در جایگاه قرار گرفت که گفته‎های او را آقای نقدیانی به فارسی برگرداند:

« برای من باعث خوشحالی است که به این صاحب‎نظران بیایم و صحبت بکنم از یکی از شخصیت‎های بزرگ هند، دکتر آمبیدکار. آقای آمبیدکار شخصیت خیلی خاصی است و امسال نیز سال خاصی است چون ما صد و بیست و پنجمین سال تولدش را جشن می‎گیریم. همچنان که آقای دهباشی گفتند این شخصیت حقوقدان و قاضی و سیاستمدار و اقتصاددان شناخته شده‎ای بوده ، مصلح اجتماعی بوده که در حقیقت پیش نویس قانون اساسی هند را آماده می‎کند. و اولین وزیر دادگستری هند پس از استقلال بود. زندگی دکتر آمبیدکار داستان دستاوردهای اوست که آسان هم به دست نیامده است. با وجود تمام مشکلاتی که در مسیرش قرار داشته، ایشان این بخت را داشته که بتواند عدالت اجتماعی ایجاد بکند و تحولی را در هند به وجود بیاورد و در حقیقت می‎توانیم او را پیشگام رنسانس هند بدانیم. دکتر آمبیدکار اجازه نداد که محدودیت‎هایی که در پس زمینۀ زندگی‌اش وجود داشت، جلوی او را در دست‎یابی به تحصیلاتی بسیار بالا بگیرد.ایشان مدرک کارشناسی‎اش از دانشگاه لیکنزین گرفتند، مدرک دکترای حقوق خودشان را از دانشگاه کلمبیای آمریکا گرفتند و از دانشگاه لندن هم دکترای اقتصاد.