11 Comments

  1. 1

    امیر شادمند

    باز یکی همت شاهانه کن
    دورهٔ ما گرم به پیمانه کن

    دور جهان بر روش و سیر تست
    هر چه رسد بر همه کس خیر تست

    حلقهٔ ما را خوش مسرور دار
    چشم بد از دودهٔ ما دور دار
    ضمن تبریک سال نو و
    با امید به آرزوی سلامت برای همهٔ شما خوبان
    لطفا محبت فرمایید اگر شماره تلگرام یا تلفن یا فکس آقایان
    محمود دولت آبادی ؛ محمد رضا شفیعی کدکنی ؛ فریدون جنیدی را در اختیار دارید ارسال فرمایید . سپاسگزارم

  2. 2

    فرید

    سلام. ورود برای همه آزاده؟

  3. 3

    dehbashi

    ورود برای همه آزاد است. بدیهی است تمام نشست هایی که در سابت بخارا اطلاع رسانی می شود برای همگان آزاد است.

  4. 4

    علیرضا محمدی

    من هم در جلسه حضور داشتم، حضور استاد جلیل خالقی مطلق از این وجه بر پیکره ادبیات فارسی ارزشمند محسوب می شود که ایشان از مجموعه محدود شرق شناسان پارسی زبان است که به فن پژوهش و روش تحقیق و سنخیت شناسی ادبیات روز جهان آگاه است. سرمایه ای ناب که نباید دچار خسران شود. گر چه برگزاری چنین جلساتی بوسیله علی آقای دهباشی ارزشمند و شایان تقدیر است ولی باید آگاه بود ما امروز نیار بیشتر به چنین گونه ای از سرمایه های انسانی داریم. امروز پژوهشگران حوضه ادبیات چه در قالب کهن و چه در حوزه مدرن نیاز به شناخت روش های اصولی و کاربردی برای پژوهش های عمیق و ژرف دارند تا بتوانند آثاری تولید کنند که برجسته و در عین حالی مدعی باشد. بنابراین پیشنهاد می کنم دسترسی هایی فراهم شود تا این سرمایه های گران ملی بتوانند دانش خود را به شیفتگان ادبیات انتقال بدهند. بویژه که امروز معرفت نسبت به روش شناسی در علوم انسانی دارای کسران است نیاز مبرمی بر حضور اساتیدی چون خالقی مطلق است که شکاف های شناختی دانشجویان ایرانی را پوشش دهند و آن ها را به قله های استوار علمی هدایت نمایند.

  5. 5

    جهانگیر مظهری

    آری ! “نکته های نا خوانده در شاهنامه ” را در مجله حافظ پخش کردند با اشتباهات بیشمار و بسی تکرار… نمیدانم چه رندی آنرا به حافظ سپرد… چون چند بیت بنیادی آنرا به فرانسه برگردانده ام شاید به جا باشد از میان خردمندان کسی آنرا از نظر بگذراند به ویژه که خرد مند پارسی را نه شیعه و نه سنی بلکه همآواز دقیقی دانسته ام و پیشآهنگ نظریه “بانگ گران ” شمرده ام آنچه چند قرنی پس از آن دکارت دست لرزان از “تفتیش عقاید” آورده و به زودی از نوشته خود هراسان مانده. Big Bang

  6. 6

    منوچهر تقوی بیات

    با درود فراوان به استاد جلال خالقی مطلق و همه شما نازنینان، دست اندرکاران پاسداری از فرهنگ ایران!
    فردوسی یک فیلسوف و یک هنرمند بزرگ و خارق العاده است، آیا نمی توان گمان برد که اگر او مو به مو از متون باستانی پیروی نکرده است، آگاهانه بوده است؟ از داستان اسفندیار و گشتاسب چنین بر می آید که فردوسی و در نتیجه رستم باور مذهبی نداشته اند و زیربار زرتشتی گری نمی روند. به گمان من فردوسی متون و داستان های باستانی را دست مایه انجام کار فرهنگی بزرگی ساخته است تا اندیشه های ایرانی خود را به آیندگان برساند. اگر مهدی اخوان ثالث و سیاوش کسرایی می توانند داستان ها و افسانه های باستانی را دست مایه ی رساندن پیام خود بکنند چرا فردوسی نمی توانسته از این شگرد بهره بگیرد؟
    تندرست و پیروز باشید
    منوچهر تقوی بیات
    فروردین هزار و سیصد و نود و پنج ـ سوئد

  7. Pingback: سخنانى درباره شاهنامه چاپ خالقى مطلق،شادروان ایرج افشار ، خوش باد این نیک‏بختى و فرّخى علمى بر خالقى مطلق، دوستى که زندگى روحى و حتى عادى خو

  8. Pingback: سخنانى درباره شاهنامه چاپ خالقى مطلق،شادروان ایرج افشار ، خوش باد این نیک‏بختى و فرّخى علمى بر خالقى مطلق، دوستى که زندگى روحى و حتى عادى خو

  9. Pingback: سخنانى درباره شاهنامه چاپ خالقى مطلق،شادروان ایرج افشار ، خوش باد این نیک‏بختى و فرّخى علمى بر خالقى مطلق، دوستى که زندگى روحى و حتى عادى خو

  10. Pingback: سخنانى درباره شاهنامه چاپ خالقى مطلق،شادروان ایرج افشار ، خوش باد این نیک‏بختى و فرّخى علمى بر خالقى مطلق، دوستى که زندگى روحى و حتى عادى خو

  11. 7

    اسد مشرف زاده

    باسلام وسپاس وتشکرویژه ازجناب دهباشی که بامعرفی و مصاحبه با یکی ازفردوسی پژوهان ایران زمین بای شناخت حکیم توس راگشوده اید والبته حقیر در کلاس شاهنامه پژوهی شرکت میکنم وبرایم آموزنده بود وهرچند هیچگاه درخصوص نام کوچک حکیم توس قانع نشده ام و۴مقاله نظامی عروضی هم دوقرن واندی بعد از حکیو توس نوشته شده ازهمه پژوهندگان شاهنامه استدعادارم در این خصوص هم تحقیق فرمایند، والبته من تمام این مطلب را دروبم منتشر مینمایم وبا اختصار شاهنامه طهماسبی را معرفی مینمایم…………… شاهنامه طهماسبی (شاه طهماسب) را برترین اثر هنری عصر صفوی می‌دانند که به دستور شاه اسماعیل اول، کار بر روی آن آغاز شد. این کتاب توسط برجسته‌ترین هنرمندان، نقاشان و خوشنویسان عصر صفوی خلق شده است. این اثر که به خط نستعلیق نوشته شده، شامل ۲۵۸ صفحه مینیاتور است که داستان‌های مختلفی از شاهنامه فردوسی را به زبان تصویر روایت می‌کند.
    شایستته‌ترین هنرمندان مختلف عصر صفوی ۲۰ سال تمام برای تکمیل این کتاب کار کردند. به دلیل تکمیل شدن آن در زمان سلطنت شاه طهماسب (فرزند شاه اسماعیل) به شاهنامه طهماسبی یا شاه طهماسب معروف شد. این اثر در اواخر سده شانزدهم میلادی توسط شاه طهماسب صفوی به سلطان تازه به تخت نشسته عثمانی هدیه داده شد و تا اوایل سده نوزدهم در آن‌جا باقی ماند. ویژگی‌های خاص و شگفت‌انگیز هنر ایرانی که در این کتاب به کار رفته باعث شده است درباره نحوه خلق آن روایات مختلفی که برخی از آن‌ها به افسانه شبیه است به وجود بیاید.
    شاهنامه طهماسبی گنجینه هنر نگارگری و خوشنویسی ایران عصر صفوی است. این اثر را وابسته به مکتب نگارگری تبریز می‌دانند؛ مکتبی که بر پایه دستاوردهای هنری پیش است

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2016 Developed By Nasour Naghipour