دیدار و گفتگو با ایرج پارسی نژاد با حضور دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی/ پریسا احدیان

 

parsi nejad 50-70

صبح روز پنجشنبه، بیستم اسفندماه سال یکهزار و سیصد و نود و چهار، بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار با همراهی مجلۀ بخارا و کتابفروشی آینده، در چهل و هشتمین نشست از مجموعه نشست های کتابفروشی آینده، میزبان ایرج پارسی نژاد، محقق و منتقد ادبی بود.

در ابتدا علی دهباشی ضمن خوشامدگویی به میهمان این نشست به خواندن بخشی از زندگینامه و فعالیت های ایرج پارسی نژاد پرداخت:

“ایرج پارسی نژاد در 4 اسفند سال 1317 خورشیدی در شهر آبادان دیده به جهان گشود. او تحصیلات ابتدایی را در مدرسۀ کمال الملک آبادان و دورۀ متوسطه را در دبیرستان هدف شمارۀ یک تهران به پایان رساند. در سال 1338 وارد دانشگاه تهران شد و در سال 1344 فوق لیسانس خود را در رشتۀ زبان شناسی از همان دانشگاه دریافت کرد. او ضمن تحصیل دانشگاهی در مؤسسۀ انتشارات فرانکلین به عنوان مدیر تولید و ویراستار سرگرم کار شد و در سال 1343 در پی تأسیس بنیاد فرهنگ ایران از سوی دکتر خانلری به کار دعوت شد و از سال 1347 همکاری خود را با سازمان رادیو و تلویزیون ملی ایران در زمینۀ بررسی ادبیات ایران و جهان و همچنین معرفی و بررسی کتاب در برنامۀ «شهر آفتاب» آغاز کرد. ایرج پارسی نژاد در سال 1352 برای ادامۀ تحصیل به انگلستان سفر کرد و در مقطع دکتری در رشتۀ ادبیات تطبیقی از دانشگاه آکسفورد انگلیس فارغ التحصیل شد و رسالۀ خود را در موضوع «تاریخ نقد ادبی جدید در ایران» ارائه کرد. او در سال 1357 به ایران بازگشت، اما به علت انقلاب فرهنگی و وضعیت آشفتۀ تعطیلی دانشگاه ها، ناچار برای پژوهش بیشتر در رشتۀ تخصصی خود راهی دانشگاه کالیفرنیا شد و در سال 1363 به دعوت دانشگاه مطالعات توکیو به مدت هفده سال به کار تدریس و تحقیق در آنجا پرداخت و بعد از چهار سال به پیشنهاد بخش ایرانشناسی این دانشگاه به استخدام رسمی و عضو هیئت علمی این بخش درآمد. در سال 1380 پس از بازنشستگی و بازگشت مجدد به آمریکا در دانشگاهUCAL به تدریس مروری بر ادبیات کلاسیک فارسی به زبان انگلیسی پرداخت. از آثار دکتر پارسی نژاد می توانیم به این کتاب ها اشاره کنیم:

  • «روشنگران ایرانی و نقد ادبی» که به بررسی آثار میرزا فتح علی آخوندزاده، میرزا آقا خان کرمانی، میرزا زین العابدین مراغه ای، میرزا عبدالرحیم طالبوف، میرزا ملکم خان ناظم الدوله، احمد کسروی و صادق هدایت و آثار آنها در حوزۀ اندیشه های انتقادی و نقد ادبی پرداخته است.
  • «فاطمۀ سیاح و نقد ادبی» در این کتاب با آگاهی از نظریات نقد ادبی جدید در جهان نسل جوان ایرانی را با مبانی و معیارهای نقد ادبی علمی آشنا می کند.
  • در کتاب «احسان طبری و نقد ادبی» به آراء و افکار منتقد پیشرو در حوزۀ ادبیات پرداخته شده و نظرگاه های اجتماعی او مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.
  • در «نیمایوشیج و نقد ادبی» نظریات نیما در حوزۀ نقد ادبی مورد ارزیابی علمی دقیق و منصفانه قرار گرفته است.

 

استاد شفیعی کدکنی
استاد شفیعی کدکنی
  • در «خانلری و نقد ادبی» نشان داده شده است که با گذشت شصت سال از نوشته شدن بسیاری از مقاله های دکتر خانلری می گذرد همچنان نظریات عالمانۀ آن استاد دانشمند نواندیش اصالت و تازگی خود را حفظ کرده است.
  • در «علی دشتی و نقد ادبی» آثار سیاستمدار معروف معاصر در حوزۀ ادبیات دربارۀ حافظ و خیام و سعدی و خاقانی و صائب و دیگران مورد بررسی انتقادی قرار گرفته است.
  • در «ملک الشعرای بهار و نقد ادبی» دکتر پارسی نژاد از جایگاه این شاعر و ادیب نام­آور در
    نقد ادبی ایران یاد کرده است.
  • «زرین کوب و نقد ادبی» آخرین کتاب این منتقد معتبر است که در آن سهم بزرگ دکتر زرین کوب در نقد ادبی جدید ایران نشان داده است.

دکتر پارسی نژاد آثار دیگری در دست تألیف دارند، که طی گفتگویی که با ایشان خواهیم داشت، بدان خواهیم پرداخت.

سپس علی دهباشی از دکتر پارسی نژاد و دکتر میلاد عظیمی دعوت کرد تا به گفتگو بنشینند:

دکتر عظیمی: آقای پارسی نژاد دلیل علاقه و توجه شما به موضوع نقد ادبی در ایران معاصر چه بوده است و از نظر شما این موضوع چه اهمیتی دارد ؟