درد بازیگرم کرد/ پریسا احدیان

parastooyi 50-70

صبح روز پنجشنبه، بیست ششم آذرماه سال یکهزار و سیصد و نود و چهار، مجلۀ بخارا و کتابفروشی آینده میزبان پرویز پرستویی، بازیگر تئاتر و سینمای ایران بود.

در ابتدای این نشست علی دهباشی ضمن عرض خیر مقدم از جانب مجلۀ بخارا و کانون زبان و ادب فارسی و کتابفروشی آینده به میهمان جلسه، گفت:

“گرچه آنچه که باید دربارۀ پرویز پرستویی گفته شود در این مجال کوتاه، قابل بیان نیست اما زندگی ایشان برای ما یک دستاورد بزرگ داشته است و آنکه یک هنرمند چگونه می تواند محبوب شود و این محبوبیت را از کجا به دست می آورد؟ هنرمندان بزرگ کم نیستند، نویسندگان و شاعران بزرگ کم نداریم اما انسان های بزرگی که هنرمند بوده و شاعر و نویسنده باشند، کم داریم. یکی از رازهای بزرگ موفقیت پرویز پرستویی علاوه بر هنر درخشان بازیگری ایشان که نیاز به اثبات ندارد، مردمی بودنشان است. در تمامی لحظات حساس تاریخی زندگی مردم ایران، از زلزله و سیل و انواع و اقسام مشکلاتی که برای مردم چه به صورت عمومی و چه به صورت خصوصی بوجود آمده است، همیشه ایشان با یک فروتنی خاصی در صف اول بودند که این ویژگی برای همۀ ما می تواند آموزنده باشد. گرچه پرویز پرستویی در عرصة هنر کارنامۀ درخشانی دارد اما هنوز در آغاز راه است و علی رغم این سال های پربار، کارهای بزرگتری در پیش دارد و فلسفۀ این ماندگاری سلوک و رفتاری است که در زندگی هنری و جمعی در پیش گرفته اند وفاداری به جوانمردی و فتوتی که در زندگی ایشان است سبب شد در تمامی روزهای سخت در کنار مردم باشند.”

سخنران نخست جلسه، مصطفی زند، از یاران دیرین پرویز پرستویی سخنان خود را دربارۀ علی دهباشی و مجلۀ بخارا چنین بیان داشت:

” امروز یکی از گرانبهاترین روزهای زندگی من است. زیرا با سرورانی رو در رو شدم که همیشه آرزوی دیدارشان را داشتم. سرورانی که خون دل خوردند ، زحمات بسیار کشیدند و می کشند. کسانی که توانستند نشست هایی نظیر شبهای بخارا تأسیس کنند. دُرّهای گرانبهایی را از دور و نزدیک گرد هم آورده و قلم فرسایی کنند. این ها سرمایه های واقعی ما هستند. هویت ملی ما را این ها تضمین می کنند. ادبیات و هنر از مجموعۀ قوانین فساد و فنا حذف شده اند و تنها این دو عنصر هستند که مرگ را به رسمیت نمی شناسند. خسته نباشید و درود به علی آقای دهباشی!”

IMG_20151218_175554
علی دهباشی و پرویز پرستویی ـ مزیم اسلوبی

دیگر میهمان جلسه هارون یشایائی از تهیه کنندگان بنام سینمای ایران در بارۀ شخصیت حرفه ای پرویز پرستویی گفت:

“آن ها که در عرصۀ سینما و تأتر فعالیت دارند و با کار در محیط سینما آشنا هستند، می دانند که این حرفه، حرفۀ سخت و پرحاشیه ای است و انسان هر چه مدارا کند و هرچقدر که مراقب حوادث اطرافش باشد باز هم مواجه با حاشیه هایی می شود که جای بحث و گفتگو دارد. یکی از خصوصیات پرویز پرستویی این است که در این حرفۀ پر آشوب هرگز دچار حاشیه نشده است. همیشه آدم قابل اعتماد و هنرمند قابل احترامی بوده است. پرستویی در تیپ ها و شخصیت های مختلف نقش آفرینی کرده و بسیاری از شخصیت هایی که ایشان خلق کرده بخصوص کاراکترهایی در زمینۀ جبهه بسیار متفاوت و تأثیر گذار بوده اند. چه بسا شخصیت های اجتماعی که برای مردم باور پذیر نبودند و پرستویی با نقش آفرینی به آن ها عینیت بخشید و باور پذیرشان کرد. در میان تمام شخصیت هایی که ایشان خلق کرده است هیچ شخصیتی مهم تر از شخصیت خودش نیست! شاید هیچکس نتواند شخصیت خود پرویز پرستویی را ترسیم کند و یاد آور این باشد که چه نوع شخصیتی است. من سعی می کنم که شرافت مندانه و خالصانه از گزافه گویی پرهیز کنم اما سینمای دنیا چون سینمای ایتالیا و هالیوود بر اساس یک جریان شکل می گیرد که این جریان در طول زمان بر اساس عوامل و اتفاقات مختلف بوجود آمده است و از درون این پدیده ها شخصیت هایی بروز می کنند اما سینمای ایران یک خاصیتی دارد و آن شکل گیری برپایۀ شخصیت هاست نه جریان ها! یعنی یک کارگردان بزرگ پیدا شده و سینمای ایران را معرفی کرده است، یک هنرپیشۀ حرفه ای پیدا شده که خلأ سینمای ایران را پر کرده است. در حال حاضر نیز جریان فعال و زنده ای در سینمای ایران نداریم اما کسانی هستند که جهانی می شوند. پرویز پرستویی شخصی است که در بقای سینمای بعد از انقلاب نقش آفرینی بسیار مؤثری داشته است. چه در شکل هنری، کار سینما و خلاقیت های وی بخصوص در بازی شخصیت های جنگی و خیلی سخت و چه از دیدگاه اقتصادی که بسیاری از فیلم های پرفروش پس از انقلاب، فیلم هایی است که پرستویی در آن نقشی داشته است. به عنوان نمونه یکی از مشهورترین فیلم های ایران، «مارمولک» بود. مارمولک معرف توانایی ابراز هنر در حد اعلا توسط پرستویی است. مارمولک بدون پرویز پرستویی مارمولک نمی شد!”

هارون یشایایی
هارون یشایایی ـ عکس از مجتبی سالک

در ادامۀ جلسه علی دهباشی از پرویز پرستویی درخواست کرد تا در مصاحبه و نشستی با همراهی ناهید طباطبایی نویسنده رمان جامه‎دران (که فیلم جامه دران اقتباسی از رمان اوست) به سئوالات پاسخ گوید: