رد پای صادق هدایت در هند

nadim EMAIL

 

صبح پنجشنبه هفتم آبان ماه ۱۳۹۴، کتابفروشی آینده از ساعت ۹ تا ۱۱ میزبان دکتر ندیم اختر از هند بود تا برای حاضران بگوید چگونه خانه صادق هدایت را در هند پیدا کرد.

در ابتدای این دیدار علی دهباشی به معرفی کوتاهی از دکتر ندیم اختر پرداخت:

ندیم اختر در سال ۱۹۸۷ در ایالت بیهار هندوستان از پدر و مادری هندی متولد شد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در ایالت بیهار گذرانده و در سال ۲۰۰۶ موفق به ورود به دانشگاه جواهر لعل نهرو برای تحصیل در رشته ادبیات فارسی شده و تا مقطع دکترا این رشته را ادامه داده است.موضوع پایان نامه مقطع دکترا را شخصیت پردازی در رمان بوف کور انتخاب کرد.

وی تاکنون در کنفرانسهایی مختلفی درباره ادبیات فارسی در کشورهای نروژ، کانادا، انگلیس و ترکیه همچنین در شهرهای مختلف هند شرکت کرده است. در دانشگاه کمبریج درباره ادوارد ایستک (کسی که حاصل سفر ۶ماهه خود به ایران را در قالب سفرنامه نوشته است)مقاله ارایه داد.

دکتر ندیم همچنین تا به حال مقالات تحقیقی فراوانی در مجلات متعدد هندی و ایرانی منتشر کرده است. وی هم اکنون به منظور گذراندن فرصت مطالعاتی ۶ماهه در دانشگاه تهران به ایران آمده و در حال یادگیری زبان پهلوی نزد یکی از اساتید همین رشته است

 

علی دهباشی از دکتر ندیم اختر می‎گوید
علی دهباشی از دکتر ندیم اختر می‎گوید

سپس دهباشی از دکتر ندیم اختر در باره چگونگی یافتن رد پای صادق هدایت در هند پرسید که دکتر اختر نخست اشاره‎ای داشت به محبوبیت آثار صادق هدایت در هند :

« آثار صادق هدایت در شمار نوشته های ممتاز ادبیات ایران قرار گرفته و ترجمه آنها در کشورهای بزرگ جهان انتشار یافته است. داستان صادق هدایت در ایران نیز بر سر زبان ها افتاده وموافقان و مخالفان بسیار پیدا کرده است. اما خوشبختاته در هندوستان کسی مخالف صادق هدایت نیست. “زیرا برای فارسی دانان هند مایه افتخار است که در زمانی که زبان فارسی به فراموش می رفت هدایت به هند آمد و ارتباط فرهنگی و ادبی در کشور هند و ایران را در آثار خود دوباره زنده کرد.»

پس از آن دکتر ندیم اختر به تشریح سفر هدایت به هند پرداخت:

« صادق هدایت در ماه سپتامبر1937میلادی به تهران برگشت. اما برای ما معلوم نیست که در کدام ماه سال 1936 به هند آمد و چند ماه یا سال در هند زندگی کرد. صادق هدایت وقتی درهند بود به چند استان مانند بانگلور، حیدراباد، میسور وغیره سفر کرد و هر جایی که رفت تاثیری از آن گرفت و در داستان های خود منعکس کرد. صادق هدایت اگر چه شیوه ای نو در داستان های خود و ادبیات هند و ایران ایجاد کرد ولی متا سفانه کسی به زندگی هدایت در هند نگاهی نکرد و رد پای هدایت در این سرزمین با گذشت زمان گم شد. دکتر سید اختر حسین استاد زبان و ادبیات فارسی و هدایت شناس در هند در مقاله ای بنام هندستان در آئینه بوف کور اظهار نظر کردند که فارسی دانان هند باید در برابر التفات هدایت به هند ، با نوشتن تاریخچه مفصل اقامت او در این کشور، دین خود را به او ادا کنند. به این سبب، نگارنده، که دانشجوی دکتر سید اختر حسین هستم تصمیم گرفتم با سفری پژوهشی و تحقیقی به شهر بمبئی و شهرهای دیگر ، به جستجوی رد پای هدایت بپردازم.