ه.ا.سایه، شفیعی کدکنی و سلیم نیساری در کتابفروشی آینده / پریسا احدیان

neysari (1)

صبح پنجشنبه 31 اردیبهشت 1394 کتابفروشی آینده به همراه بنیاد فرهنگی اجتماعی ملت، دایره‎العمارف بزرگ اسلامی، بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار، گنجینه پژوهشی ایرج افشار و مجله بخارا، در بیستمین نشست خود میزبان استادی از نسل فرهیخته گذشته بود. ” سلیم نیساری”، حافظ شناس و محقق زبان و ادبیات فارسی. این جلسه با حضور هوشنگ ابتهاج(ه.ا.سایه)، محمدرضا شفیعی کدکنی ، احسان اشراقی، میلاد عظیمی و دکتر محمد اسلامی برگزار شد. در ابتدای جلسه علی دهباشی ضمن خوشامد گویی به معرفی و طرح خلاصه ای از بیوگرافی دکتر نیساری پرداخت:
« استاد دکتر سلیم نیساری در 21 آذر ماه سال 1299 در تبریز متولد شد. پس از گذراندن دوره ی تحصیلات ابتدایی و متوسطه به تهران آمد. در سال 1321 پس از اخذ درجه ی لیسانس در رشته ی ادبیات فارسی و علوم تربیتی به استخدام وزارت فرهنگ درآمد. سپس در سال 1329 برای ادامه ی تحصیل به اروپا و بعد آمریکا سفر کرد و از دانشگاه لندن فوق لیسانس در رشته ی علوم تربیتی و از دانشگاه ایندیانا در آمریکا درجه ی دکتری در رشته ی علوم تربیتی و زبان شناسی فارق التحصیل شد. استاد نیساری پس از مراجعت به کشور در سال 1333 مأمور تأسیس دانشکده ی ادبیات شیراز شد و ضمن تدریس معاونت آن دانشگاه را نیز عهده دار بودند. وی در سال 1334 به تهران بازگشت و با سمت دانشیار در دانشسرای عالی به خدمت ادامه داد. در همین دوره دروس: تاریخ و فرهنگ ایران، کلیات روش تدریس، روش آموزش زبان فارسی را بر عهده داشت. او در سال 1336 به استخدام دبیرخانه ی مرکزی یونسکو درآمد و به سمت رئیس اداره ی کمک های فنی یونسکو منصوب شد و در این سمت از طرف مدیرکل یونسکو برای سرکشی به نحوه ی پیشرفت برنامه ی کمک های علمی و فرهنگی این سازمان به کشورهای شمال آفریقا، خاورمیانه و جنوب غربی آسیا سفر کرد.

علی دهباشی به همراه دکتر سلیم نیساری
علی دهباشی به همراه دکتر سلیم نیساری

استاد نیساری پس از بازگشت به ایران در سال 1344 به مرتبه ی استادی ارتقاء یافت و به دانشگاه تهران منتقل شد و در دانشکده ی علوم تربیتی تدریس چند درس از جمله: فلسفه، آموزش و پرورش، مبانی آموزش و پرورش، کلیات روش تدریس و روش تحقیق را عهده دار بود. وی همچنین در هیأت مدیره مؤسسه ی فرهنگی منطقه ای عضویت داشت و در تهیه و انتشار نزدیک به پنجاه جلد از انتشارات این مؤسسه نظارت و همکاری نمود. از جمله: گزیده ای از غزل های امیرخسرو دهلوی، سعدی و حافظ از سال 1350.
دکتر نیساری در سال 1356 با مأموریت از طرف دانشگاه تهران و وزارت فرهنگ و هنر وقت با سمت رایزن فرهنگی به کشور ترکیه سفر کرد و پس از پایان مأموریت در سال 1358به ایران مراجعت کرد و به تدریس در دانشکده ی علوم تربیتی ادامه داد و در سال 1359 پس از 38 سال خدمت بنا به تقاضای شخصی بازنشسته شد.
دکتر نیساری همچنین یکی از کارشناسان تمبر ایران هستند و برای نخستین بار در کشور کاتولوگ تمبر پست ایران را در سال 1319 منتشر کردند که این کتاب در سال 1340 با نام “تمبرهای ایران” تجدید چاپ شد.
از آثار ایشان می توان به کتاب های زیر اشاره کرد:
– تاریخ ادبیات ایران که در سال 1324 منتشر شد.
– نمونه های نثر و شعر فارسی که در سال 1334 منتشر گردید.
– غزل های حافظ انتشار یافته در سال 1353
– مقدمه ای بر تدوین غزل های حافظ در سال 1367
– دستور خط فارسی 1374 که پژوهشی درباره ی پیوستگی خط فارسی با زبان فارسی است.
– دیوان حافظ بر اساس 48 نسخه ی فعلی سده ی نهم هجری، 1377
– نسخه های خطی حافظ ،1380
– دفتر دگرسانی ها در غزل های حافظ در دو جلد که در سال 1386 منتشر شد.
و چندین کتاب و ده ها مقاله ی دیگر.

دکتر سلیم نیساری
دکتر سلیم نیساری