شب گلگشت در وطن برگزار شد

golgasht

 

عصر دوشنبه 18 اسفند 1393 شب گلگشت در وطن ، در چهارمین سال خاموشی زنده‎یاد ایرج افشار، با همکاری بنیاد فرهنگی اجتماعی ملت، مرکز دایره‎العمارف بزرگ اسلامی، بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار و گنجینه پژوهشی ایرج افشار عصر دوشنبه 18 اسفند 1393 در کانون زبان فارسی برگزار شد. برگزاری این مراسم همراه بود با حضور دکتر شفیعی کدکنی، دکتر داریوش شایگان، دکتر نصرالله پورجوادی، دکتر مهدخت معین، احسان اشراقی، جمشید ارجمند، هارون یشایایی ، عنایت‎الله مجیدی، فاطمه قاضیها، قدرت‎الله مهتدی، صفدر تقی‎زاده، سید علی آل داود، روح انگیز شریفیان، خسرو باقری، دکتر سرمد قباد، محمد حسن ابریشمی، دکتر ناصرالدین پروین، دکتر مسعود جعفری، جواد ماهزاده، افسانه گیدفر، حمید دهقان، شهلا طهماسبی، فریبا افکاری، اصغر علمی و … .

علی دهباشی در ابتدا از برپایی این مراسم چنین گفت: امشب در سالروز خاموشی استادمان ایرج افشار به یک وجه دیگر از زندگی و آثار ایشان و کارهای قلمی ایشان می‎پردازیم، یعنی مسئله سفر و سفرنامه‎نویسی است که یک وجه مهم و خیلی شناخته شده‎ای در کارهایشان است که استادان ارجمند در طی سخنرانی‎هایشان به تفصیل دربارۀ وجوه گوناگون این شیوۀ نویسندگی و بهره‎گیری استادمان از این ژانر ادبی سخن خواهند گفت. در کنار وجوه گوناگون از زندگی علمی ایشان در حوزۀ مسائل ایران‎شناسی، کتاب‎شناسی و بسیاری از زمینه‎های دیگر، سفر و سفرنامه‎نویسی یک جایگاه خاصی دارد. شاید بسیاری از دوستان نزدیک ایشان ، بعدها در طی پنجاه شصت سال که با ایشان در این سفرها همراه بودند ، ابتدا در همین سفرها آشنا شدند. در یکی از همین کوهنوردی‎ها بود که در سن بیست و دو سه سالگی با استاد منوچهر ستوده آشنا شدند که این دوستی قریب شصت سال ادامه پیدا کرد. یا بسیاری از آشنایی‎های دیگر که در طول این سفرها به وجود آمد و ایشان با نوشتن این سفرنامه‎ها ، به خصوص آن بخشی که با تعبیر « گلگشت در وطن» یاد می‎شود، سعی داشتند بخش‎های ناشناخته‎ای از این سرزمین را به ما بشناسانند. همچنان که در این سفرنامه‎هایشان ملاحظه می‎کنید، با تمام سفرنامه‎های دیگر متفاوت است. نه از هتل خبری هست نه از جاهای رایج جهانگردی بلکه از جاهای خیلی پرت و دورافتاده‏ای استفاده می‎کنند که کمتر سیاحان و ایران‎گردان عادی معمولاٌ به آنجا سر می‎زنند. و این از جمله مطالبی است که یک جلد از آن منتشر شد و آقای دکتر میلاد عظیمی گزارش مفصلی از این بخش از نوشته‎های استاد ارائه خواهند کرد.

علی دهباشی ـ عکس از ژاله ستار
علی دهباشی ـ عکس از ژاله ستار

سپس دهباشی از دکتر عبدالرحمن عمادی به عنوان اولین سخنران دعوت کرد و دکتر عمادی از سفرهای خود با ایرج افشار چنین یاد کرد: