گفتگو با توفیق سبحانی

sobhani2 (1)

نخستین نشست از سلسله جلسات کتابفروشی آینده صبح پنجشنبه 27 آذرماه در محل این کتابفروشی برگزار شد.

این نشست‎ها‎ با همکاری گنجینه پژوهشی ایرج افشار، بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار و بنیاد فرهنگی ملت و مجله بخارا برپا می‎شود.

میهمان نخستین نشست این هفته کتابفروشی آینده دکتر توفیق سبحانی بود که به پرسش‎های جمع حاضر پاسخ داد.

در ابتدای این نشست ، علی دهباشی ، سردبیر مجله بخارا درگذشت خسرو افشار، فرزند دکتر محمود افشار و برادر زنده یاد ایرج افشار را تسلیت گفت و درباره دکتر توفیق سبحانی چنین گفت:

” دکتر سبحانی از استادان معاصر در زمینه زبان و ادبیات فارسی در سال ۱۳۱۷ شمسی در تبریز به دنیا آمد.ایشان پس از اخذ فوق لیسانس دبیری از دانشگاه تهران به ترکیه سفر کرد و با شرکت در امتحان ورودی دوره دکتری دانشگاه استانبول در رشته عربی و فارسی آن دانشگاه پذیرفته شد و در سال ۱۹۷۴ میلادی به دریافت درجه دکتری نایل آمد.او نایب رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی بوده و در دانشگاه‌ها نیز به تدریس زبان و ادبیات فارسی مشغول می‌باشد. کتاب « مولانا جلال الدین، زندگانی، فلسفه، آثار گزیده‌ای از آنها » ترجمه توفیق سبحانی، در دوره سوم کتاب سال جمهوری اسلامی ایران از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان کتاب سال برگزیده شد. وی در زمان تحصیل از وجود استادانی چون احمد ترجانی زاده، سید حسن قاضی طباطبایی، دکتر محمدجعفر محجوب و دکتر محمود صناعی بهره گرفت. وی در ترکیه در دانشگاه‌استانبول از وجود استادانی چون عبدالباقی گولپینارلی بهره برد.”