یادی از علامه طباطبائی/ علی دهباشی

(به بهانه 24 آبان سالروز درگذشت علامه سيد محمد حسين طباطبايى)

  سيد محمد حسين فرزند محمد در روز 29 ذى‏الحجه 1321 ه’. ق (24 اسفند 1282 ه’ش) در شهر تبريز چشم به جهان گشود.

 نسبت علامه طباطبايى به يكى از اجداد علامه يعنى ابراهيم طباطبا فرزند اسماعيل ديباج و ميرزا على‏اصغر شيخ الاسلام تبريزى قاضى برمى‏گردد. طباطبا در زبان نبطى به معنى سيدالسادات مى‏باشد.

 علامه طباطبايى در خانواده‏اى پرورش يافت كه از قديم‏الايام به فضل و علم مشهور بودند.

 نويسنده كتاب روش علامه طباطبايى در تفسير الميزان در اين زمينه آورده است: سلسله اجداد چهارده‏گانه علامه طباطبايى همگى از علماى معروف و مشهور تبريز بودند.

 سيد محمد حسين طباطبايى بعد از گذراندن دوران طفوليت تحت روش علمى خاص و نظام تعليماتى معينى قرار گرفت كه به نظام «حوزه» معروف است. به عبارت ديگر علامه بزرگوار تحصيل خود را در سطح علوم ابتدايى و مقدماتى در زادگاهش و نزد افراد فاضل خانواده و بزرگان خانواده‏اش آغاز كرد.

 وى پس از اتمام اولين مرحله علمى تحصيل خود در سال 1343 ه’ ق، به عتبات  عاليات و شهر نجف اشرف مهاجرت كرد و حدود ده سال در آن سامان رحل اقامت گزيد و علوم مختلف اسلامى را كه لازم و ضرورى يك طالب علوم دينى بود، فراگرفت.

 بعد از اين تاريخ مرحوم طباطبايى در سال 1353 ه’ ق به موطن خود در ايران بازگشت، اما به علت آغاز جنگ دوم جهانى از تبريز به قم مهاجرت كرد و در آنجا با پشتكار و استعداد ذاتى خويش مدارج علمى بالايى را كسب كرد و در اين شهر مقدس بود كه ستاره علمى اين علامه بزرگوار به ويژه در رشته‏هاى تفسير و فلسفه درخشيدن گرفت.

 تدريس فلسفه در قم سبب شد كه تعداد زيادى از طلاب علوم دينى از درياى دانش وى بهره‏مند شوند.

 مقام رفيع علمى علامه و شناخته شدن وى به عنوان يكى از اركان مهم حوزه علميه و تعدد جلسات تفسير و فلسفه و فقه و اصول باعث شد تا عده زيادى از فضلا و طلاب در جلسات او شركت كنند.

 استاد شهيد مرتضى مطهرى (ره) يكى از بارزترين شاگردان علامه طباطبايى و خود نيز ستاره‏اى در آسمان علم و ديانت حوزه‏هاى علوم دينى و دانشگاه‏هاى كشور بود.

 شهيد دكتر بهشتى و دكتر مفتح نيز از ديگر شاگردان اين عالم جليل‏القدر بودند.

 مراودات علمى ايشان نه‏تنها با علماى داخل كشور بلكه با دانشمندان خارجى نيز زبانزد بود. به ويژه ارتباط علمى علامه با پروفسور «هانرى كربن» از ويژگى خاصى برخوردار بود.

 اين‏گونه ارتباطات در پاييز هر سال با حضور جمعى از علما در دانشگاه تهران و حوزه علميه ادامه مى‏يافت.

 به همين سبب بسيارى از نويسندگان علوم دينى از نقش مهم وى در احياى علوم عقلى مانند فلسفه و علوم كلامى، تأثير فكرى اخلاقى بر مردمى كه در مجالس درس و يا مجالس عمومى با وى رابطه داشتند، تربيت نسلى از علما در زمينه‏هاى مختلف علوم اسلامى و تأليف كتب وزين حوزه‏اى و دانشگاهى، ياد كرده‏اند.

 قلم و آثار علامه همواره وقف خدمت به عقيده و انديشه اسلامى بود. اصول فلسفه در پنج جلد و زبان فارسى همراه با پاورقى‏هاى گرانبهاى شهيد مطهرى و تفسير الميزان در بيست جلد، از مهم‏ترين آثار وى به شمار مى‏رود.

 زن در اسلام، شيعه در اسلام، مصاحبه‏هايى با شرق‏شناس غربى هانرى كربن، وحى يا شعور مرموز و رساله‏اى در نظام‏هاى حقوقى از جمله آثار فارسى ايشان مى‏باشد.

 نهاية الحكمه در فلسفه، رساله‏اى در تركيب، رساله‏اى در انسان قبل از دنيا، در دنيا و بعد از دنيا و بدايةالحكمه در فلسفه از جمله آثار عربى اين فيلسوف گرانقدر مى‏باشد.

 سرانجام علامه سيد حسين طباطبايى در 24 آبان ماه سال 1360 جان به جان‏آفرين تسليم كرد.