گزارش شب های ادبی و فرهنگی در کابل/ سرور رجایی

شب اول محفل ادبى «شب‏هاى كابل» با حضور بيش از 150 تن از فرهنگيان افغان و سخنرانى استادان ادبيات پارسى درباره آثار محمد حسين محمدى؛ داستان‏نويس و پژوهشگر ادبى معاصر افغانستان برگزار شد.

 در آغاز اين برنامه كه يكشنبه، بيستم اسد (مرداد) ماه 1387 در دانشگاه كاتب كابل برگزار شد، محمد صادق دهقان؛ دبير «شب‏هاى كابل» با بيان هدف و روند برگزارى «شب‏هاى كابل» گفت: «شب‏هاى كابل، گامى است براى جهت دادن صحيح به فعاليت‏هاى سامان‏مند علمى و ادبى از جمله نقد سازنده».

 دهقان درباره اهميت فعاليت‏هاى فرهنگى و آثار ادبى محمد حسين محمدى چنين بيان داشت: «اين نويسنده معاصر افغانستان سال‏هاست در قلمرو داستان، شعر و ادبيات كودك، پژوهش ادبى، روزنامه‏نگارى، فيلم و سينما فعاليت دارد. اين تلاش‏ها نشان‏دهنده روحيه خستگى‏ناپذير محمدى در آفرينش اثر و شناساندن ادبيات داستانى افغانستان به جامعه و ديگر هم‏زبانان است».

 در ادامه، محمد حسين وحيدى؛ مدير تحقيقات علمى دانشگاه كاتب، به ذكر سخنانى پرداخت و پس از آن، محبوبه ابراهيمى؛ شاعر افغان، پيام حسين سناپور؛ داستان‏نويس و منتقد ادبى معاصر ايران را خواند كه براى محفل ادبى «شب‏هاى كابل» فرستاده بود. سناپور در اين پيام آورده بود: «واقعيت اين است كه در اين دو سه دهه، تصاويرى كه خبرگزارى‏هاى جهانى از كشورهاى افغانستان و ايران به مردم جهان ارايه كرده‏اند، جز خشونت و جنگ نبوده است و به گمان من، بعد از يكى دو دهه سكوت، تازه اهل فرهنگ و هنر، جلودار تغيير تدريجى نگاه مردم جهان به اين دو كشور شده‏اند. چه بسا هميشه هم جز اين نبوده است كه ادبيات و هنر واقعى، بيش‏تر و عميق‏تر از هر ابزار ديگرى توانسته‏اند روح و هويت واقعى مردم خود را به ديگران نشان بدهند».

 اين منتقد ادبى ايران در ادامه پيام خود افزوده بود: «مجموع كارهاى محمدى باعث شده است كه اكنون در ذهن داستان‏خوانان ايران، نام محمد حسين محمدى در كنار نام دوست ديگرم، محمد آصف سلطان‏زاده بنشيند، به عنوان چهره‏هايى مهم از داستان‏نويسى امروز افغان كه توانسته‏اند دست‏كم داستان‏خوانان ايران را با روى ديگرى به جز تصاوير خشك خبرى خشونت‏بار ارسالى خبرگزارى‏ها از افغانستان، آشنا كنند.»

 آنگاه نوبت به سخنرانى محمد اعظم رهنورد زرياب؛ نويسنده افغانستان رسيد. رهنورد زرياب با برشمردن تاريخچه فشرده‏اى از ادبيات داستانى كشور و نيز رويكردهاى شمارى از اهالى ادبيات مانند محمود طرزى، محيى‏الدين انيس، حيدر ژوبل، اسدالله حبيب، پويا فاريابى، نسيم نكهت سعيدى، على رضوى، لطيف ناظمى و حسين فخرى در پرداختن به فرهنگ داستان‏نويسى، كار محمدى را بزرگ دانست. وى در بخشى از سخنانش چنين گفت: «محمد حسين محمدى، اين چهره انديشه‏گر و پركار را بى‏گمان، همه فرهنگيان و ادبيات‏دوستان كشور مى‏شناسند. محمدى به گونه كارشناسانه در زمينه معرفى ادبيات داستانى ما كار كرده است و حاصل اين كار هم همين فرهنگ داستان‏نويسى افغانستان است. به يقين، جاى يك فرهنگ موضوعى ادبيات داستانى در كشور ما خالى بود و دست رسا و پرتوان محمدى اين كار را رقم زد. با نظر داشت اصول، پرداختن به چنين امر بزرگى، نبايد كار يك پژوهشگر باشد و چنين كارى را بايد نهادها و گروه‏هاى پژوهشگر انجام دهند. با اين حال، بايد شادمان باشيم و نيز از محمدى فرزانه‏مان، سپاس‏گزار كه ما را داراى فرهنگ داستان‏نويسى ساخته است و اين فرهنگ ارجمند مى‏تواند كار پژوهشگران را بسى سهل و آسان سازد».

 حسين فخرى؛ نويسنده و داستان‏نويس افغانستان، سخنران دوم برنامه «شب‏هاى كابل» بود كه به نقد و بررسى رمان از ياد رفتن پرداخت.

 و پس از آن محمود جعفرى؛ شاعر، نويسنده و پژوهشگر جوان افغان نقش محمدى را در ادبيات كودك افغانستان بررسى كرد. او از دو زاويه كلى؛ يعنى بعد درونى و محتوايى و بعد بيرونى و تكنيكى به بررسى آثار محمدى در قلمرو شعر و داستان كودك پرداخت.

 در ميان برنامه، فيلم اهداى جايزه بنياد گلشيرى به محمد حسين محمدى پخش شد. جايزه ياد شده را نمايش‏نامه نويس و كارگردان بزرگ سينماى ايران؛ بهرام بيضايى به محمدى تقديم كرده است.

 در ادامه برنامه، بانو منيژه باخترى، استاد دانشگاه كابل و منتقد ادبى افغانستان، در سخنانى به جايگاه «زن» در آثار محمدى پردخت.

 در پايان نخستين شب از «شب‏هاى كابل»، محمد حسين محمدى در سخنانى، با سپاسگزارى از برگزاركنندگان چنين برنامه‏اى، اظهار خوشحالى كرد كه تلاش‏هاى طاقت‏فرسايش در طول سال‏ها به ثمر نشسته و خوانندگان و منتقدانى صبور يافته است.

 گفتنى است شب اول از محفل ادبى «شب‏هاى كابل» با همكارى دانشگاه كاتب، خانه ادبيات افغانستان، تلويزيون نگاه، مركز حقوق بشر و دموكراسى، انجمن قلم افغانستان، آكادمى هنر و علوم سينمايى و مركز فرهنگى و اجتماعى سراج برگزار شد.

 شب دوم همايش ادبى «شب‏هاى كابل» نيز با موضوع نقد و بررسى كارنامه ادبى، فرهنگى و اجتماعى شاعر مشهور كشور؛ غلام‏حيدر حيدرى وجودى برگزار شد.

 در ابتدا، بعد از خوشامدگويى محمد صادق دهقان، محمد حسين محمدى مدير خانه ادبيات افغانستان درباره اختصاص شب دوم «شب‏هاى كابل» به بررسى كارنامه ادبى و فرهنگى حيدرى وجودى گفت: «من در سال 1382 با حيدرى وجودى در كتابخانه عامه كابل آشنا شدم، آنگاه كه براى يافتن منابع مربوط به پژوهش‏هايم درباره ادبيات داستانى افغانستان، به آنجا رفته بودم. تسلط كامل وى بر منابع موجود كتابخانه به دليل همنشينى چند دهه‏اش با اين محيط، مثال‏زدنى بود و نام وجودى براى من هميشه يادآور كتاب و كتابخانه است». سيد ضيا قاسمى؛ شاعر و مدير پيشين خانه ادبيات افغانستان نيز در سخنانش، به بررسى زاويه‏هاى گوناگون ساختار شعرى حيدرى وجودى پرداخت.

 محب بارش، شاعر و استاد دانشگاه كابل، سخنران بعدى شب دوم «شب‏هاى كابل» بود كه درباره نقش حيدرى وجودى در جريان شعر معاصر كشور، اثرگذارى وى در شكل‏گيرى شمارى از نهادهاى ادبى در كشور و پنج‏شير، پاسدارى از ميراث ادبى افغانستان حتى در دوره دشوار حاكميت طالبان با ادامه دادن سنت مثنوى‏خوانى در دكان قصابى سخن گفت.

 سلطان سالار عزيزپور، شاعر و نويسنده افغان مقيم آلمان كه در كابل به سر مى‏برد، با بيان اين نكته كه حيدرى وجودى به ادبيات، فرهنگ و اجتماع كشور خدمت‏هاى شايانى كرده است، در سخنان خود به اين نكته اشاره كرد كه شخصيت حيدرى وجودى به عنوان شاعر و پژوهشگر خلاصه نمى‏شود. حيدرى در پهلوى آنكه غزل‏سراى بسيار موفق روزگار ماست، مردى است فرزانه و عيار و عارف، عارفى وارسته و عاشق فرهنگ و عرفان و نيز كتاب‏دار بسيار مهربان و دل‏سوز».

 در ادامه برنامه، رييس بنياد خيريه مولانا جلال‏الدين محمد بلخى، هديه ويژه اين مراسم را به حيدرى وجودى تقديم كرد. حيدرى وجودى نيز در سخنان كوتاهى، از برگزاركنندگان اين همايش ادبى سپاسگزارى كرد. بايد دانست حيدرى وجودى فرزند مولانا شفيع‏الله در يكى از روستاهاى پنج‏شير به دنيا آمد. وى از سال 1343 در كتابخانه عامه شهر كابل، در خدمت اهالى فرهنگ و ادب كشور است و بيش از چهارده اثر منظوم و منثور از وى چاپ شده است.

 پايگاه اينترنتى «شب‏هاى كابل»:   www.shabhayehkabul.blogfa.com